اقدامات بانک مرکزی برای کنترل رشد نقدینگی و کاهش تورم

عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد خوارزمی با تاکید بر اینکه با کاهش تدریجی رشد نقدینگی می‌توانیم تورم را کاهش دهیم، گفت: اگر می خواهیم رشد نقدینگی را کنترل کنیم باید انضباط بانکی و مالی دولت را تقویت کنیم کاری که بانک مرکزی با جدیت دنبال می‌کند.

به گزارش صدای بورس،«وحید شقاقی شهری» اظهار داشت: یکی از مهم‌ترین ریشه‌های تورم در اقتصاد، رشد نقدینگی است؛ البته همه تورم را نباید در رشد نقدینگی دنبال کنیم و مهم‌ترین ریشه‌های تورم ساز رشد نقدینگی است.

وی افزود: این رشد از دو زاویه به کشور تحمیل می‌شود؛ یکی بی‌انضباطی‌های بودجه‌ای و مالی و دیگری بی‌انضباطی نظام بانکی است.

این کارشناس اقتصادی گفت: ما عملاً دو نا ترازی بودجه‌ای و بانکی داریم و هر دو ریشه‌های خلق نقدینگی است و این تجربه گران‌سنگی که در ۵۰ سال گذشته به آن رسیدیم. اگر می‌خواهیم رشد نقدینگی را کنترل کنیم باید انضباط بانکی و مالی دولت را تقویت کنیم.


بیشتر بخوانید: بررسی الگوهای موفق و ناکام در خصوصی‌سازی اقتصاد


وی ادامه داد: بانک مرکزی در همین راستا حرکت می‌کند و تلاش دارد به‌عنوان یکی از مهم‌ترین نهادها و سیاست‌گذار پولی، رشد نقدینگی را کنترل کند، چون اگر کنترل نشود تبعات سنگین دارد.

شقاقی شهری با بیان اینکه آخرین داده‌های آماری رشد نقدینگی ۳۸ درصد بود و این رقم نسبت به رشد اقتصادی بالاست و باید به‌تدریج کاهش یابد و در این صورت است که می‌توانیم تورم را نیز کاهش دهیم.

عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی گفت: در موضوع کاهش تسهیلات تکلیفی، بانک مرکزی نسبت به افزایش این تسهیلات در قانون بودجه ۱۴۰۱ مقاومت کرد و رییس بانک مرکزی در نامه‌ای که به رهبر معظم انقلاب نوشت اجازه افزایش تسهیلات تکلیفی بانک‌ها را نداد.

شقاقی شهری تاکید کرد: انضباط‌ بخشی نظام بانکی کار سختی است و به‌راحتی حل نمی‌شود، مگر اینکه اقدامات اساسی در این زمینه انجام شود.

به گزارش ایرنا، وی ادامه داد: بانک مرکزی با انضباط بخشی نظام بانکی، تقویت و بهبود متغیرهای نظام بانکی، کاهش تسهیلات تکلیفی و جلوگیری از تحمیل نیازهای کشور به بانک مرکزی به دنبال کنترل نقدینگی در کشور است.

کد خبر 452888

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • تغییر وضعیت / نقدینگی در سال جدید چه روندی را طی خواهد کرد؟

    تغییر وضعیت / نقدینگی در سال جدید چه روندی را طی خواهد کرد؟

    پایه پولی بر حسب مصارف در واقع همان تعهدات بانک مرکزی است که شامل اسکناس و پول در گردش در اقتصاد و ذخایر بانک‌ها نزد بانک مرکزی و بر حسب منابع شامل خالص دارایی‌های بانک‌مرکزی، خالص مطالبات بانک مرکزی از بخش دولتی و مطالبات بانک مرکزی از بانک‌ها است.

  • چون کشتی بی‌لنگر / آیا اقتصاد ایران در سال جدید به ثبات می‌رسد؟

    چون کشتی بی‌لنگر / آیا اقتصاد ایران در سال جدید به ثبات می‌رسد؟

    هدف اصلی سیاست‌های اقتصاد کلان ایجاد رفاه اقتصادی و اجتماعی به شیوه‌ای عادلانه و پایدار است. چون بیکاری و اشتغال ناقص عامل اصلی فقر است، یکی از وظایف اصلی دولت‌ها تلاش در جهت نزدیک کردن هرچه بیشتر اقتصاد به اشتغال کامل است.

  •  کدام بازار در شرایط فعلی برای سرمایه‌گذاری مناسب است؟

     کدام بازار در شرایط فعلی برای سرمایه‌گذاری مناسب است؟

    معمولاً وقتی صحبت از فرصت‌های ‌سرمایه‌گذاری می‌شود (حداقل طی چند سال اخیر) کمتر مطلبی به بحث تولید اختصاص می‌یابد، اما باید گفت در شرایط فعلی که نرخ ارز رشد زیادی کرده و رشد دوباره‌ای نیز به نظر خواهد داشت، و در طرف مقابل به خاطر کمبود منابع ارزی حکومت تا حد امکان واردات را محدود کرده، تولید بسیاری از محصولات صرفه اقتصادی یافته است.

  • سیاست‌های پوپولیستی در دولت سیزدهم با بخش تولید چه ‌می‌کند؟

    سیاست‌های پوپولیستی در دولت سیزدهم با بخش تولید چه ‌می‌کند؟

    در سال‌های گذشته با وجود تأکید متولیان بر رونق تولید، این بخش در عمل در محاق قرار گرفت تا از ناحیه تولید کمک چندانی به ارتقای سطح اشتغال و ریشه‌کن کردن فقر مطلق نشود. اما چه مؤلفه‌های احتمالی در سال ۱۴۰۱ پیش پای صنایع داخلی و محیط کسب‌وکار قرار دارد که به طور بالقوه باعث خواهد شد بخش تولید دچار لطمه شود؟

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 5 =