خبرهای جدید وزیر نیرو در مورد تغییر ساعت کار و خاموشی ها

وزیر نیرو با اشاره ضرورت مدیریت مصرف برق گفت: از شهرک‌های صنعتی و صنایع خارج از شهرک‌ها درخواست کردیم تعطیلات روز جمعه خود را به طور گردشی به یک روز دیگر هفته منتقل کنند، به‌گونه‌ای که مصرف برق در روزهای مختلف هفته مدیریت شود.

به گزارش صدای بورس، «علی اکبر محرابیان» افزود: طبق برنامه‌ریزی که در دولت انجام شد قرار بود شش هزار مگاوات به ظرفیت نیروگاهی کشور افزوده شود که تاکنون بخشی از این میزان وارد مدار شده است.

وی با بیان اینکه تا پایان عملکرد دوره‌ یک‌ساله دولت این شش هزار مگاوات تکمیل می‌شود، گفت: با در نظر گرفتن شش هزار مگاوات افزایش مصرف و پیش‌بینی مصرفی که داریم، همچنان ناترازی قابل توجهی باقی می‌ماند که اگرچه این ناترازی نسبت به سال قبل کمتر شده است، اما با توجه به رشد سالیانه مصرف کماکان با ناترازی مواجه هستیم.


  • بیشتر بخوانید:

تأمین ۵۰۰۰ مگاوات برق در شهرک‌های صنعتی از طریق نیروگاه‌های تجدیدپذیر


محرابیان خاطرنشان کرد: طبق مصوبه هیئت دولت، ادارات مکلف شده‌اند در ساعات اداری ۳۰ درصد و در ساعت‌های غیراداری ۶۰ درصد مصرف برق خود را کاهش دهند.

ساعت کاری ادارات از تیرماه تغییر می‌کند

وزیر نیرو در همین راستا به برنامه تغییر ساعات کاری ادارات اشاره کرد و افزود: ساعت کاری ادارات در تیر و مرداد تغییر می‌کند و احتمالاً ساعات شروع کار به صبح زود منتقل شود، از طرفی ادارات زودتر تعطیل شده و فرصت خوبی در اختیار خانواده‌ها قرار می‌گیرد که از وقت خود استفاده کنند.

محرابیان یادآور شد: در این فرایند مصارف بخش اداری و ساعت‌های اوج بار مصرف به شدت کاهش پیدا می‌کند و ما می‌توانیم برق صرفه‌جویی شده را برای سایر مصارف از جمله بخش خانگی تخصیص دهیم.

وزیر نیرو با اشاره به اینکه برنامه صرفه‌جویی به همه دستگاه‌ها ابلاغ شده است، افزود: همه ادارات به سیستم کنترل هوشمند مجهز شده‌اند بنابراین پایش آنها از هفته آینده به طور دقیق آغاز می‌شود و گزارش‌های آن به‌طور مداوم ارائه خواهد شد.

به گفته محرابیان در بخش صنعت نیز برنامه دقیقی با وزارت صمت و مشارکت خود صنایع پیش‌بینی شده است و اگرچه محدودیت پیش‌بینی شده نسبت به سال قبل بسیار کمتر است، اما ویژگی این برنامه دقیق و منسجم بودن آن است.

برنامه‌های جبرانی برای تولید صنایع

وی گفت: تلاش کرده‌ایم در واحدهای صنعتی بزرگ محدودیت برق را با دوره تعطیلات تابستانی و تعمیرات اساسی همزمان کنیم تا لطمه‌ای به فعالیت آنها وارد نشود. در شهرک‌های صنعتی و صنایع خارج از شهرک‌ها نیز درخواست کردیم تعطیلات روز جمعه خود را به طور گردشی به یک روز دیگر هفته منتقل کنند به‌گونه‌ای که مصرف برق در روزهای مختلف هفته مدیریت شود.

وزیر نیرو گفت: اکنون صنایع بزرگ درحال پیشبرد احداث نیروگاه‌های اختصاصی خود هستند و تاکنون پنج هزار و ۴۰۰ مگاوات از طرح آنها شروع شده و عملیات اجرایی آن در حال پیشرفت است. باقی نیروگاه‌های صنعت نیز در مرحله اخذ مجوز زمین و به ‌قولی در مرحله ساختگاه است.

محرابیان به مصرف برق در بخش خانگی اشاره و تاکید کرد: نمی‌گویم مردم برق مصرف نکنند، اما این درخواست را داریم که مصرف‌ خود را کاهش دهند، مثلا در ساعات غیرضروری کولر روشن نکنند و اگر کولر گازی دارند روی دمای آسایش ۲۴ تا ۲۵ درجه قرار دهند.


کاهش تعداد مشترکان پرمصرف برق
وی افزود: البته طبق قانون ما مکلف هستیم مصارف بالای مشترکان را نیز محدود کنیم، این نوید را می‌دهم که از بهمن ماه و با اجرای مصوبه هیئت وزیران برای غیریارانه‌ای کردن برق مازاد بر الگوی مشترکان پرمصرف، تعداد این مشترکان کم شده است، اما قانون سر جای خودش هست و حکم می‌کند این مصارف را با قیمت‌های پلکانی و بالاتر از الگو دریافت کنیم و اگر مصارف از الگو خیلی تجاوز کرد، تامین برق مشترکان پرمصرف را محدود خواهیم کرد.

به گزارش ایرنا، محرابیان در عین حال روند تقاضای برق را افزایشی عنوان کرد و گفت: از بهمن ماه که مصوبه دولت اجرا شده است ۱۰ درصد رشد مصرف داشته‌ایم اما عمده نگرانی ما معطوف به ماه‌های گرم سال است.


کد خبر 452853

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • چرخه معیوب / آیا رکود از اقتصاد ایران در سال جدید رخت بر می‌بندد؟

    چرخه معیوب / آیا رکود از اقتصاد ایران در سال جدید رخت بر می‌بندد؟

    آنچه از اخبار منتشر شده و اظهار نظر مذاکره کنندگان کشورهای مختلف می‌توان متوجه شد، به احتمال زیاد طی هفته‌های آتی بازیابی برجام میسر خواهد بود و طرفین به تعهدات ذیل برجام بازخواهند گشت. باوجود اینکه توافق مذکور، یک توافق سیاسی است، اما پیامدهای اقتصادی آن بر هیچ کس پوشیده نیست.

  • آیا هنوز برای نجات اقتصاد ایران فرصت داریم؟

    آیا هنوز برای نجات اقتصاد ایران فرصت داریم؟

    رشد اقتصادی کشور در ۱۰ سال گذشته به‌ طور متوسط برابر ۶/۰ درصد و برای سه سال منتهی به ۱۴۰۲ برابر ۵/۲ درصد پیش‌بینی می‌شود (بانک جهانی، ۲۰۲۰). نرخ تورم در ده سال گذشته به‌ طور متوسط ۲۳ درصد بوده است.

  • ۷۰ روستای دیگر به شبکه ملی اطلاعات پیوستند

    ۷۰ روستای دیگر به شبکه ملی اطلاعات پیوستند

    به گفته وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، در هفته پایانی اردیبهشت ماه، ۷۰ روستا با بیش از ۱۷ هزار نفر جمعیت به شبکه ملی اطلاعات پیوستند.

  • آخرین خبر از تغییر ساعت ادارات

    آخرین خبر از تغییر ساعت ادارات

    سخنگوی صنعت برق گفت: تغییر ساعات ادارات به تنهایی می‌تواند ۱۰۰۰ تا ۱۲۰۰ مگاوات صرفه‌جویی در پی داشته و امکان تأمین پایدار انرژی برای سایر مشترکان را فراهم کند، اکنون این موضوع در حال بررسی است و امید است به زودی ابلاغ شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =