سرمایه گریزی در صنعت برق / هر بحرانی با مدیریت مرتفع می‌شود

پس از اطلاع رسانی شرکت آلومنیوم ایران درباره قطعی برق و کاهش احتمالی میزان تولید آن، به بررسی این موضوع پرداختیم.

صدای بورس - حسین حریریان؛ مدیرعامل شرکت آلومینیوم ایران در نامه ای درباره تاثیر قطعی برق اطلاع رسانی کرد. پیرو آن نامه نظر یکی از کارشناسان بازار سرمایه را جویا شدیم.

فردین آقابزرگی تشریح کرد: در این خصوص نکته‌هایی وجود دارد که باید آنها را مورد تحلیل و بررسی قرار داد و آن هم ریسک‌های سرمایه‌گذاری در بورس علاوه بر مواردی که مختص حوزه سرمایه‌گذاری در صنعت، تولید، نظام قیمت گذاری دستوری و ناملایماتی از این دست است.

وی بر این باور است که قطعی برق، گاز و یا هرگونه خللی در تولید منجر به کاهش عرضه می‌شود و این امر بر هم خوردن نظام عرضه و تقاضا را به دنبال خواهد داشت، بنابراین در چنین شرایطی باید منتظر افزایش قیمت باشیم؛ البته امید است که وقفه به وجود آمده در تولید ضربه اساسی وارد نکند.


  • بیشتر بخوانید:

تأمین ۵۰۰۰ مگاوات برق در شهرک‌های صنعتی از طریق نیروگاه‌های تجدیدپذیر


این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به نامه مدیرعامل شرکت آلومینیوم ایران گفت: در این نامه به صورت مبهم اشاره شده بود که احتمال خسارت هزاران میلیاردی وجود دارد که البته محتمل هم است، چرا که بعضی از خطوط به صورت پشت سرهم فعالیت دارند. به همین خاطر در صورت کاسته شدن گرما علاوه بر خود کوره محصول داخل آن غیر قابل استفاده می‌شود.

وی افزود: ابتدا در حوزه مدیریت زمان استفاده از برق یا حتی گاز در ساعات پیک شرکت های بورسی کنترل مصرف خود را بالا ببرند چراکه یک دغدغه محسوب می‌شود. به نظر می‌رسد در شرایط فعلی تا حدود زیادی صنایع و شرکت ها را تحت تاثیر قرار دهد. امید است مسئولین در دولت به بهترین شکل ممکن چاره اندیشی کنند. شاید قیمت گذاری نامناسب در صنعت برق و نیروگاهی یکی از مشکلاتی باشد که منجر به خروج سرمایه از آن شده است و در حال حاضر با کمبود برق مواجه هستیم.

آقابزرگی ادامه داد: هر چند وقت خبرهایی مبنی بر صادرات برق به کشورهای مجاور شنیده می‌شود، این موضوع را باید مدیریت کرد که آسیب آن کمتر به سهامداران شرکت های بورسی وارد شود. در نهایت این نامه نقطه شروعی برای طرح چنین مسائلی بود و نقطه عطفی برای آغاز تلاطم منفی در بورس خواهد بود. انتشار اوراق ۱۰ هزار میلیارد تومانی نیز در این زمینه بی تاثیر نبوده است. در مجموع قطعی برق تا حدودی از جانب مدیران شرکت ها قابل مدیریت خواهد بود. در حوزه کشاورزی پیشنهادات تشویقی ارائه شده است.

کد خبر 452678

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 14 =