کاهش ۴۰ درصدی فروش ساعت مچی

رئیس اتحادیه صنف فروشندگان ساعت تهران افزایش نرخ ارز را دلیل اصلی گرانی ساعت مچی می‌داند و می‌گوید؛ اُفت قدرت خرید مردم واستفاده از موبایل و ساعت‌های هوشمند، تقاضای ساعت مچی در بازار را ۴۰ درصد کاهش داده است.

به گزارش صدای بورس،تیر گرانی ناشی از حذف ارز ترجیحی تنها به سبد معیشت مردم اصابت نکرده بلکه افزایش قیمت بر همه کالاها و محصولات مورد نیاز و مصرفی مردم خودنمایی کرده است.

دولت سیزدهم مدعی است افزایش مبلغ یارانه سه دهک پایین جامعه منجر می‌شود مردم بدون آسیب از گرانی‌ها، معیشت خود را تأمین کنند.

این در حالی است که هر بار دولت اقدامی درجهت تخصیص تسهیلاتی خاص همچون یارانه به مردم داشته، گرانی چند برابری را نیز به دنبال داشته است که این تجربه‌ای ناخوشایند از کمک‌های دولت به مردم است و این بار هم در انتظار موج افزایش قیمت‌ها حتی بیش از اکنون هستند.

همواره ساعت یکی از اقلام مورد نیاز مردم بوده است، اما این روزها به دلیل گرانی، تبدیل به کالای لوکس شده است تاحدی که اکثرمردم اقشار ضعیف و متوسط به دلیل کاهش قدرت مالی، قید خرید این کالا را زده اند.

درهمین رابطه عبدالرحیم احمدی رئیس اتحادیه صنف فروشندگان ساعت تهران به اقتصاد ۲۴ گفت: نوسان نرخ دلار تأثیر زیادی بر قیمت ساعت مچی داشته است. واردات با دلار آزاد، بازار این کالا را به شدت وارد رکود وگرانی کرده است.

وی تصریح داشت: افزایش تعرفه واردات و همچنین نرخ ارز تأثیر زیادی بر قیمت نهایی ساعت مچی در بازار داشته است.


بیشتربخوانید:شرط وزیر اقتصاد برای گران کردن کالاها


احمدی تأکید داشت: ساعت‌های مچی عموماً از سوئیس و سایر کشورهای اروپایی وارد بازار مصرف ایران می‌شوند که قطعاً این کالا با برندهای مطرح دنیا و سایر لوازم جانبی، گارانتی وبسته بندی‌های خاص با قیمت بالا وارد بازار داخل می‌شود.

رئیس اتحادیه صنف فروشندگان ساعت تهران گفت: هرچقدر نرخ دلار در کشور پایین‌تر باشد قیمت نهایی ساعت‌های مچی در بازار نیز کاهش می‌یابد.

رئیس اتحادیه صنف فروشندگان ساعت تهران گفت: ساعت مچی با رقم‌های مختلف در بازار به فروش می‌رسد که بیشتر ساعت‌ها به دلیل برند بودن، قیمت‌های بالایی را دارند ااما در همین بازار ساعت‌های فیک به دلیل ارزانی نسبت به ساعت مچی‌های اصل، مورد استقبال مردم قرار گرفته است.

وی تأکید داشت: همانطور که گفته شد افزایش نرخ دلار باعث گرانی ساعت‌های مچی در بازار شده و تقاضای خرید ساعت مچی در بازار با کاهش ۴۰ درصدی نسبت به سال گذشته مواجه شده است.


بیشتربخوانید:


احمدی به غیر از کاهش قدرت خرید مردم، ورود ساعت‌های هوشمند و موبایل به بازار را عاملی برای کاهش تقاضای خرید ساعت مچی می‌داند وگفت: خانواده‌ها ساعت مچی را از لیست خریدهای اصلی خود حذف کرده اند. اما افرادی هستند که برای خرید ساعت مچی مبالغ بالایی را با توجه به سلیقه خود پرداخت می‌کنند.

رئیس اتحادیه صنف فروشندگان ساعت تهران یادآور شد: واردات ساعت مچی به دلیل سرعت پایین صدور مجوز واردات از سوی بانک مرکزی ۵۰ درصد کاهش یافته است.
وی تصریح داشت: برای واردات ساعت مچی ابتدا وارد کنندگان باید در سامانه وزارت صمت ثبت سفارش کنند، سپس در صورت تأیید واردات از سوی بانک مرکزی اجاره ترخیص کالا (ساعت مچی) به گمرک صادر می‌شود.

ساعت مچی در ایران تولید نمی‌شود

این فعال صنفی ادامه داد: تمام ساعت مچی‌های موجود در بازار، وارداتی است و متأسفانه ساعت مچی در داخل کشور تولید نمی‌شود. اما ساعت‌های دیواری، رومیزی و ایستاده با موتورخارجی و با بدنه ایرانی وارد بازار مصرف داخل می‌شوند.

احمدی با تأکید بر اینکه ساعت مچی از قطعات و لوازم متعدد و بسیار دقیق تشکیل شده، گفت: تولید کنندگان و سرمایه گذاران ایرانی ظرفیت تولید ساعت مچی را دارند، اما به دلیل عدم واردات تجهیزات و دستگاه‌های مورد نیاز، تولید ساعت مچی در کشور غیر ممکن شده است.

وی با بیان اینکه بارها پیشنهاد اشتغالزایی ۴۰۰ نفر در سوله‌ای اطراف تهران به دولت مطرح شده، گفت: فعالان عرصه ساعت گام نخست برای ساعت سازی در داخل کشور را با طرح چنین پیشنهادی به دولت برداشته اند، اما متأسفانه تا کنون هیچ جوابی برای آغاز چنین تولیدی در کشور اعلام نشده است.

احمدی گفت: اعضای صنف با دلار آزاد توانایی واردات تجهیزات و دستگاه‌های مورد نیاز ساعت سازی به کشور را ندارند؛ از این رو ساعت سازی در کشور تنها منوط به حمایت دولت است.

کد خبر 452819

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 12 =