امضای تفاهم‌نامه همکاری میان سازمان بورس و اوراق بهادار و نهاد ناظر بازارسرمایه تاجیکستان

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار و وزارت مالیه (اقتصاد) تاجیکستان سند همکاری مشترک امضا کردند.

صدای بورس- ساعتی پیش نهادهای ناظر بر بازار سرمایه دو کشور جمهوری اسلامی ایران و جمهور تاجیکستان، تفاهم‌نامه همکاری به امضا رساندند.

این تفاهم‌نامه در حضور رؤسای جمهور دو کشور، به امضای آقایان مجید عشقی، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار ایران و دکتر کهرزاده فیض‌الدین ستار، وزیر مالیه تاجیکستان رسید.

تفاهم‌نامه همکاری میان سازمان بورس و اوراق بهادار و وزارت مالیه (اقتصاد) تاجیکستان با هدف گسترش و تعمیق همکاری بین دو بازار سرمایه کشورهای طرفین و در راستای تعامل و تبادل اطلاعات در زمینه توسعه بازارهای اوراق بهادار و فعالیت های بورسی منعقد شد.

در مرداد ماه سال گذشته نیز شرکت بورس اوراق بهادار تهران تفاهم نامه دیگری را با بورس اوراق بهادار آسیای مرکزی- تاجیکستان (CASE) امضا کرده بودند که برای گسترش سطح همکاری‌ها نیازمند امضا توافقنامه‌ای بین نهادهای ناظر خود بودند که این اتفاق امروز انجام شد.

از آنجایی که در حال حاضر بازارسرمایه تاجیکستان نهاد ناظر ندارد، وزارت مالیه (اقتصاد) این کشور به عنوان نهاد ناظر به امضای این تفاهم نامه پرداخت.

در بخشی از این تفاهم‌نامه آمده است که طرفین به پشتیبانی از روابط تنگاتنگ و همکاری فنی بین دو طرف، ارتقای رقابت جهانی، ارتقای کارایی دو طرف، و تسهیل تبادل اطلاعات، دانش و تجربیات بین خود متعهد هستند تا به طور موثر وظایف مربوطه خود را مطابق با قانون انجام دهند. همچنین، طرفین، با توافق دوجانبه، زمینه های گوناگونی را که در آن همکاری می‌کنند را مشخص می‌کنند و باید نهایت تلاش خود را جهت تأمین شرایط و الزامات این یادداشت تفاهم به کار بندند.

در بخشی دیگر از این تفاهم‌نامه آمده است که بدون مخدوش کردن کلیت این بند، همکاری مورد نظر این یادداشت تفاهم شامل مواردی (بدون محدود کردن شمول) می‌شود که در ادامه به برخی از این موارد اشاره می شود.

تبادل کارشناس، اطلاعات و دانش فنی، به منظور ارتقای توسعه سازمان‌های مربوطه، توسعه زیرساخت بازار با هدف رشد بالقوه برای هر دو سازمان، همکاری در توسعه بازار و اشاعه اطلاعات در زمینه بازارهای اوراق بهادار در کشورهای مربوطه، اشتراک اطلاعات نظارتی بازار در زمینه‌های منافع مشترک و تبادل اطلاعات در زمینه ابزارهای مالی، همکاری در بهبود وضعیت نقدینگی بازار در بازارهای اوراق بهادار کشورهای مربوطه و نیز ارائه مزایای سرمایه‌گذاری در بازارهای سرمایه به گسترده ترین نحو، برای بخش‌های مرتبط در هردو کشور، بررسی امکانات اتحاد راهبردی بین بازارهای اوراق بهادار در کشورهای مربوطه، که می‌تواند همکاری در زمینه پذیرش متقابل در بورس و دادوستد متقابل در آینده را شامل شود و تدوین برنامه‌های آموزشی و تبادل آموزش برای کارکنان و کاربران بازار از هر دو سازمان برخی از این موارد هستند.

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، امروز علاوه بر سند مزبور، مقامات ارشد ایران و تاجیکستان در حضور آیت‌الله دکتر سید ابراهیم رئیسی و امامعلی رحمان ۱۶ سند همکاری دیگر در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی، تجاری، حمل و نقل، سرمایه گذاری، تکنولوژی‌های نو، محیط زیست، ورزشی، انرژی، قضایی، آموزشی و تحقیقاتی و گردشگری به امضا رساندند.

کد خبر 452642

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =