آدرس اشتباه تحلیلگران/ افزایش گردش نقدینگی در نمادهای کوچک

اشتباهی که تحلیلگران غیرمتخصص بازار به کرات انجام می‌دهند و باعث ضرر و زیان دنبال‌کنندگان خود می‌شوند، ارتباط بین تورم و شاخص کل بورس است؛ واضح است که شاخص کل بورس رابطه مثبتی با نرخ تورم دارد و این دو هم راستا با یکدیگر حرکت می‌کنند ولی لزوما هم زمان با یکدیگر حرکت نمی‌کنند؛ همچنین دارای تاخیر زمانی نسبت به یکدیگر هستند که این تاخیر زمانی با استفاده از آزمون‌های آماری و علمی حداقل ۶ ماه است؛ در نتیجه ارتباط دادن نرخ لحظه‌ای تورم به شاخص کل بورس آدرس غلط دادن است.

صدای بورس- مژده ابراهیمی؛ به نظر می‌آید وضعیت بازار کم رمق خواهد بود و احتمال گردش نقدینگی در بین گروه‌ها و نمادهای کوچکتر بیشتر وجود خواهد داشت.
هابیل خاوری، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با صدای بورس گفت: در چند روز اخیر بازار در حالی با افت تقاضا همراه شده است که حواشی گروه خودرویی در کنار افزایش نسبی سطح ریسک سیستماتیک بازار بر رفتار سهامداران تاثیرگذار بوده و شاهد افزایش عرضه در چند روز اخیر در همه گروه‌ها بوده‌ایم که از منظر تکنیکالی کاملا منفی‌های این چند روز اخیر پیش‌بینی شده و قابل انتظار بود؛ این در حالی است که گزارش‌های ماهانه و گزارش عملکردی در بسیاری از گروه‌ها و شر کت‌ها قابل توجه بوده است.
وی افزود: به نظرم وضعیت بازار کم رمق خواهد بود و احتمال گردش نقدینگی در بین گروه‌ها و نمادهای کوچکتر بیشتر وجود خواهد داشت.
این فعال بازار سرمایه عنوان کرد: در بین تحلیلگران افراد بی شماری هستند که در روزهایی که بازار منفی است، مقدار منفی بودن عدد شاخص کل را غیرمنطقی عنوان می‌کنند که ریسک اصلی بازار این افراد هستند با تریبون‌هایی که در دست دارند؛ چراکه صحبت‌های غیرکارشناسی باعث ایجاد رفتارهای هیجانی مقطعی خواهد شد!!
خاوری تصریح کرد: با نگاهی ساده به حجم معاملات نسبی گروه فلزات اساسی در منفی‌ها و همین طور توازن مثبت و منفی در گروه پالایشی و گروه بانکی می‌توان به سادگی فهمید که منفی‌های شاخص کل به درستی ثبت شده است.
به گفته وی، اشتباه دیگری که تحلیلگران غیرمتخصص بازار به کرات انجام می‌دهند و باعث ضرر و زیان دنبال‌کنندگان خود می‌شوند، ارتباط بین تورم و شاخص کل بورس است، واضح است که شاخص کل بورس رابطه مثبتی با نرخ تورم دارد و این دو هم راستا با یکدیگر حرکت می‌کنند ولی لزوما هم زمان با یکدیگر حرکت نمی‌کنند و دارای تاخیر زمانی نسبت به یکدیگر هستند که این تاخیر زمانی با استفاده از آزمون‌های آماری و علمی حداقل ۶ ماه است؛ در نتیجه ارتباط دادن نرخ لحظه‌ای تورم به شاخص کل بورس آدرس غلط دادن است؛ همان طوری که قبلا نرخ لحظه‌ای دلار را به تابلوی معاملات بورس مرتبط می‌کردند و یا قیمت لحظه‌ای نفت را به گروه پالایشی و تابلوی معاملات آنها! این موارد تنها نمونه‌های کوچکی از اظهارنظرهای غیرکارشناسی است که باعث ایجاد سردرگمی و بعضا بی‌اعتمادی افراد تازه وارد به تحلیل و حتی آموزش می‌شود.
خاوری اظهار کرد: اگر بخواهم به صورت تخصصی‌تر صحبت کنم، باید بگویم که در این هفته هم مشابه هفته قبل شاخص کار خود را نزولی آغاز کرد و کف ۱۵۸۵ هزار واحدی را از دست داد. با وجود صعود روز آخر هفته گذشته، همان طور که پیشتر گفته شده بود، با شکست سطح ۱۵۸۵ هزار واحدی امکان وجود موج صعودی بصورت شتابدار برای شاخص کل وجود ندارد و در واقع حرکت صعودی سه ماه اخیر یک دو گانه ترکیبی است که رفتار یک شتابدار را تقلید می‌کند.
این کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: با توجه به این نکته، می‌توان موج B را بصورت یک مثلث خنثی با تناوب استاندارد در نظر گرفت که در حال حاضر موج d آن خاتمه یافته است. در نتیجه می‌توان انتظار داشت ظرف حداکثر ۵ هفته آینده بازار این حرکت اصلاحی خود را در قالب مثلث به اتمام برساند که اهداف ۱۵۰۵ یا ۱۴۷۰ هزار واحدی ایده‌آل‌ترین تارگت‌های آن است که شرط تحقق این تحلیل شکست محدوده ۱۵۳۰ هزار است. این بهترین سناریو خواهد بود و تنها در صورت بازگشت شاخص به کانال ۱۶۰۰ هزار واحد می‌توان حکم به ادامه صعود بازار را داد و در کلام آخر این گونه باید گفت که همیشه حق با آقای بازار است. هر معامله‌گر طبق تعریف خاص خودش از شرایط بازار، فرصتی را برای ورود به معامله شناسایی می‌کند و دلیلش تنها به خودش مربوط است.
وی افزود: اگر عملکرد تک تک معامله‌گران باعث شود که در مجموع قیمت در خلاف موقعیتی که شما اتخاذ کرده‌اید، پیش رود، صرف نظر از این که شما فکر کنید آنها (منظور معامله‌گران دیگر) چقدر بی سواد و در اشتباه هستند، باید گفت حق با آنهاست و این تنها شما هستید که دارید پولتان را از دست می‌دهید.

کد خبر 452619

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 7 =