۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۵
منتظر جهش قیمت LNG باشید

جنگ روسیه و اوکراین بازارهای انرژی را زیر و رو کرده است و صنعت LNG هم از این شرایط مستثنی نیست.

صدای بورس- حبیب علیزاده؛ سال‌های زیادی است که اروپا تلاش می‌کند تا وابستگی خود به گاز روسیه را کاهش دهد، هرچند تاکنون توفیق چندانی نداشته است. امروز بحران اوکراین دستیابی به این هدف را تسریع کرده است اما برای تحقق آن، اروپا نیازمند واردات حجم بالایی از LNG است.

به گزارش اویل پرایس، از زمان حمله روسیه به اوکراین، صنعت LNG دچار بی‌ثباتی شده است؛ اما تنها نکته باثبات این بازار این است که طی سال‌های آینده، قیمت‌ها در سطوح بالایی باقی خواهند ماند. در واقع با ادامه شرایط کنونی احتمال جهش قیمت LNG وجود دارد.

در پایان فصل گرما و قبل از ورود به فصل زمستان که دوره افزایش تقاضا در نیمکره شمالی است، شاهد این هستیم که مراکز کلیدی تقاضا در آسیا و اروپا دچار بی‌ثباتی هستند و با مشکلات خود دست‌وپنجه نرم می‌کنند. امکان پر کردن ذخایر گاز اروپا تا نوامبر آینده و میزان خرید مشتریان آسیایی از بازار نقدی از جمله این مشکلات هستند.

در چنین شرایطی، عرضه و تقاضای LNG بستگی دو عامل مهم دارد. نخست اینکه آیا روسیه پس از قطع گاز لهستان، بلغارستان و فنلاند، گاز ارسالی به دیگر کشورهای عضو اتحادیه اروپا را نیز قطع خواهد کرد یا خیر. نکته دوم اینکه میزان برودت هوای زمستانی در آسیا و اروپا چقدر خواهد بود. استیو هیل، معاون اجرایی شرکت شل انرژی در کنفرانس جهانی گاز که هفته گذشته در کره جنوبی برگزار شد، گفت: ما با بی‌ثباتی عظیمی روبه‌رو هستیم. اگر بخواهیم حجم گاز ارسالی از روسیه به اروپا از طریق لوله در سال ۲۰۲۱ را به LNG محاسبه کنیم، همچنین میزان LNG تحویلی به اروپا در این سال را به آن بیفزاییم، معادل ۲۰۰ میلیون تن گاز LNG خواهد شد. این رقم، نصف اندازه کنونی کل صنعت LNG جهان است.

کاملا روشن است که اروپا نمی‌تواند در کوتاه‌مدت LNG را جایگزین گاز وارداتی از روسیه کند و وابستگی کشورهای اروپایی به خط لوله گاز روسیه همچنان ادامه خواهد داشت. در حال حاضر صنعت LNG جهان ظرفیت لازم برای تامین نیاز اروپا و کمک به قطع وابستگی آن را ندارد. پیش‌بینی می‌شود که صنعت LNG در سال‌های ۲۰۲۵ یا ۲۰۲۶ به چنین ظرفیتی دست پیدا کند. انتظار می‌رود با آغاز به کار پروژه‌های گازی آمریکا و توسعه ظرفیت تولید در قطر، در این سال‌ها مقادیر بیشتری از گاز LNG وارد بازارهای جهانی شود.

بر اساس آخرین آمارها، تا ۲۶ می (۵ خرداد) میزان ذخایر گازی اتحادیه اروپا به ۴۴.۵ درصد ظرفیت کل رسید و این در حالی است که میزان ذخیره‌سازی بریتانیا به ۹۱ درصد رسیده است.

کد خبر 452609

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 13 =