" تسه " در هفت ماه ۱۰۰ درصد رشد کرد / متقاضیان وام مسکن بخوانند

تامین مالی بخش مسکن همیشه یکی از چالش‌های بزرگ اقتصاد بوده و رونق و رکود این حوزه وابسته به این مهم است.

صدای بورس - سید میثم قریشی؛ رکود یک سال اخیر خرید و فروش مسکن باعث شد تا دولت برای ایجاد شوک تقاضا به خریداران دست به تغییر در سقف وام پرداختی بابت هر برگه "تسه" بزند که این قانون جدید موجب آشفتگی در این بازار شد. در این زمینه فردین آقابزرگی در گفتگو با صدای بورس توضیحاتی داد:

این کارشناس بازار سرمایه در خصوص افزایش دو برابری سقف وامی که از طریق خرید هر برگه "تسه" پرداخت می‌شود، گفت: معامله این اوراق با اقبال عمومی روبرو شده و قیمت آن در چند ماه گذشته افزایش پیدا کرده است. همچنین به دلیل افزایش انتظارات تورمی بخش مسکن و با وجود اینکه هزینه خرید خانه در ایران از بسیاری از کشورهای دیگر بیشتر بوده، میل به خرید همچنان زیاد است.

" تسه " در هفت ماه ۱۰۰ درصد رشد کرد / متقاضیان وام مسکن بخوانند

آقابزرگی افزود: همیشه آن چیزی که می‌تواند قیمت را تحت کنترل درآورد و آرامش را بر بازار حاکم کند، تعادل عرضه و تقاضا است. با افزایش عرضه می‌توانیم این عطش خرید را پاسخ دهیم در غیر این صورت نبود تعادل باعث ادامه این وضعیت می‌شود. حجم تسهیلاتی که برای خرید مسکن پرداخت می‌شود محدود است اما متقاضیان دریافت وام رو به افزایش هستند، افزایش قیمت بالای ۱۰۰ درصدی اوراق نیز این شکاف عرضه و تقاضا را به خوبی نشان می‌دهد و در نتیجه منابع تسهیلات باید افزایش پیدا کند.


  • بیشتر بخوانید:

چه سهم‌هایی برای میان مدت بخریم؟


وی تصریح کرد: بانک مسکن به عنوان متولی و همچنین سایر بانک‌ها باید پرداخت وام را با سهولت بیشتری انجام دهند تا این بی‌تعادلی در بخش تسهیلات از بین برود و با افزایش عرضه منابع، جلوی بالا رفتن مداوم قیمت گرفته شود.

آقابزرگی با بیان اینکه بازارهای مختلف به یکدیگر متصلندو انتظارات تورمی در هر بخشی باعث افزایش قیمت‌ها می‌شود، گفت: بالا رفتن قیمت در بازارهای مختلف نشان از آن دارد که در آینده نزدیک بازار سرمایه را نیز تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.

کد خبر 452490

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =