تابستان داغ نفت خام

قیمت انواع نفت خام دوباره صعودی شده است و انتظار می‌رود این روند ادامه‌دار باشد.

صدای بورس- حبیب علیزاده؛ در پایان معاملات هفته گذشته، قیمت انواع نفت خام با افزایش روبه‌رو شد. به گزارش اویل پرایس، هر بشکه نفت خام برنت دریای شمال از ابتدا تا انتهای هفته با حدود ۶ دلار افزایش از مرز ۱۱۹ دلار گذشت. قیمت نفت خام سبک آمریکا نیز با حدود ۵ دلار رشد به بیش از ۱۱۵ دلار در هر بشکه رسید. همچنین قیمت بنزین و نفت حرارتی به ترتیب ۳.۵ درصد و ۰.۸۸ درصد افزایش پیدا کرد اما گاز طبیعی با افت ۱.۹ درصدی قیمت مواجه شد.

مجموعه‌ای از عوامل به افزایش قیمت نفت خام کمک کرده است و انتظار می‌رود این عوامل به رکوردزنی نفت در تابستان امسال منجر شوند.

نگرانی درباره کاهش عرضه در حالی که تقاضای جهانی نفت در حال افزایش است، تلاش اتحادیه اروپا برای اعمال تحریم بر صنعت نفت وگاز روسیه، کاهش ذخایر بنزین آمریکا و تنش‌های ژئوپلیتیک از مهمترین عوامل اثرگذار بر بازار نفت به شمار می‌روند.

در هفته پیش‌رو، دو موضوع تحریم واردات نفت از روسیه و کاهش ذخایر بنزین در کانون توجهات قرار خواهند داشت. احتمالا اتحادیه اروپا روز ۳۰ می (۹ خرداد) تحریم واردات نفت از روسیه را اعلام خواهد کرد. این اتفاق تقریبا با افزایش تقاضای بنزین در آمریکا به دلیل آغاز فصل مسافرت هم‌زمان شده است. هر دو این عوامل به کمبود عرضه و افزایش قیمت‌ها کمک خواهد کرد. اتحادیه اروپا برای اعمال تحریم‌ها به موافقت ۲۷ عضو خود نیاز دارد. تاکنون مجارستان با این اقدام موافقت نکرده و گفته است، برای حذف کامل نفت روسیه به بیش از ۳ سال زمان نیاز دارد.

در حالی که اتحادیه اروپا برای تحریم صنعت نفت روسیه آماده می‌شود، چین و هند مقادیر زیادی نفت خام این کشور را با تخفیف‌های کلان خریداری کرده‌اند.

عامل مهم دیگر که مورد توجه معامله‌گران بازار است، آغاز رفع محدودیت‌های کرونایی در چین و تلاش دولت پکن برای حمایت از اقتصاد این کشور است. این موضوع به افزایش تقاضا دامن می‌زند که با توجه به احتمال کمبود عرضه، قیمت‌ها را تقویت می‌کند.

کد خبر 452485

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 9 =