کاهش میانگین حقوق ورودی از ۱۹ به ۱۴ درصد

معاون دفتر مقررات صادرات و واردات وزارت صنعت با بیان این که تغییر مبنای محاسبه حقوق گمرکی بر اساس قانون بودجه سال ۱۴۰۱ انجام شده است گفت: میانگین حقوق ورودی در سال ۱۴۰۰، حدود ۱۹ درصد بود که اکنون این عدد به ۱۴ درصد کاهش پیداکرده است.

به گزارش صدای بورس، نرگس باقری زمردی افزود: این بند در قانون بودجه سال ۱۴۰۰ نیز آمده بود، اما بنا به علل و مقتضیاتی همچون مشکلات ناشی از افزایش قیمت کالاها و تورمی که ایجاد می‌کرد، دولت قبل و دولت فعلی، نتوانستند آن را اجرا کنند.

این مسوول ادامه‌داد: بنابراین قرار شد محاسبات و برنامه‌ریزی‌هایی برای کاهش سود بازرگانی انجام‌شده و فشار تورمی تا حد ممکن کاهش یابد که این موضوع در سال ۱۴۰۱ اتفاق افتاده و اکنون، اجرایی است.

وی درباره لزوم انجام این تغییر نیز توضیح داد: اتفاقی که سال ۱۳۹۷ در خصوص شرایط ارزی کشور پیش آمد، باعث شد که نرخ ثابتی اعلام شود که در آن زمان چهار هزار و ۲۰۰ تومان تعیین شد و در همان زمان نیز بالاتر از قیمت ارز در بازار بود.

معاون دفتر مقررات صادرات و واردات وزارت صمت ادامه‌داد: در آن مقطع، ارز سه‌هزار و ۸۰۰ تومان بود، اما نرخ بازار آزاد بیشتر بود و دولت وقت تصمیم گرفت که نرخ چهار هزار و ۲۰۰ تومان را اعلام کند.

باقری زمردی تصریح‌کرد: نرخ ارزی که آن موقع برای حقوق ورودی کالاها در نظر گرفته شد بیش از نرخ بانک بود، اما بازار نرخ بالاتری داشت؛ دولت نرخ چهار هزار و ۲۰۰ تومان را برای این موضوع اعلام کرد، اما به‌مرور تفاوت نرخ ارز زیاد شد به گونه‌ای که نرخ نیما در سال ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ به هشت‌هزار و ۵۰۰ تومان و ۱۱ هزار تومان رسید و فاصله بین نرخی که دولت به‌عنوان چهار هزار و ۲۰۰ تومان اعلام کرد با نرخی که در بازار بود و نرخی که بانک به‌عنوان نرخ نیما اعلام می‌کرد، تفاوت فاحشی داشت و مشکلاتی را ایجاد کرد، یعنی کالایی با ارز چهار هزار و ۲۰۰ وارد می‌شد و نرخ محاسبه هم چهار هزار و ۲۰۰ تومان بود، اما در بازار به نرخ آزاد به‌دست مصرف‌کننده می‌رسید و در عمل ایجاد مفسده و رانت کرده بود.

وی درباره این‌که چه کالاهایی با حقوق گمرکی یک درصد وارد می‌شوند، بیان‌داشت: سود بازرگانی همه کالاهایی که دارای حقوق ورودی پنج درصد هستند به صفر کاهش‌یافته است و برای بیش از ۵۰۰ ردیف تعرفه‌ای اعلام‌شده توسط وزارت جهاد کشاورزی بر اساس قانون بودجه امسال، کاهش حقوق گمرکی از چهار درصد به یک درصد را داشته‌ایم.

معاون دفتر مقررات صادرات و واردات وزارت صمت اضافه کرد: همچنین حقوق ورودی برخی از این کالاها پنج درصد بوده (یعنی ۱+۴ درصد بوده) که چهار درصد حقوق گمرکی آن بر اساس قانون بودجه به یک درصد کاهش‌یافته و سود بازرگانی آن نیز بر اساس مصوبه هیات‌ وزیران صفر شده است، بنابراین این اقلام با حقوق ورودی یک درصد وارد خواهند شد.


بیشتربخوانید:گرانی ۶۰ درصدی مواد غذایی در راه است؟


باقری زمردی یادآور شد: کالاهایی که مربوط به وزارت بهداشت هستند شامل دارو و تجهیزات پزشکی نیز با اجازه وزارت بهداشت اگر حقوق ورودی آن‌ها تا سال گذشته پنج درصد بوده، اکنون برای واردات مشمول یک درصد حقوق ورودی می‌شوند.

این مسوول تصریح کرد: اکنون برای تجهیزات پزشکی فهرستی اعلام‌شده است که در کتاب مقررات صادرات و واردات برای شفافیت و آگاهی واردکنندگان مشخص‌شده، اما برای اقلام دارویی فهرستی اعلام‌نشده که به‌عنوان مندرجات ذیل یادداشت فصول به متقاضیان اطلاع‌رسانی شده است در صورت موافقت وزارت بهداشت، داروها نیز می‌توانند شامل این کاهش حقوق گمرکی شوند.

باقری زمردی درباره علت تعلل در اجرای این مصوبه نیز گفت: سال گذشته که قانون بودجه ابلاغ شد، جلسات متعددی در کمیسیون ماده یک برای تغییر سود بازرگانی داشتیم و چندین شیوه نیز مطرح بود، اما به علت موضوع تغییر دولت، فشار تورمی احتمالی و جو روانی آن زمان، این اتفاق در دولت قبل نیفتاد در دولت جدید نیز با توجه به تغییر کابینه نیاز به بررسی مجدد وجود داشت، بنابراین دولت جدید نیز نتوانست سال گذشته به این جمع‌بندی برسد و این کار به سال ۱۴۰۱ موکول شد که در نهایت امسال اتفاق افتاد.

وی یادآور شد: میانگین حقوق ورودی در سال ۱۴۰۰، حدود ۱۹ درصد بود که اکنون بر اساس مصوبه هیات‌وزیران و پیشنهاد وزارت صمت، این عدد به ۱۴ درصد کاهش پیداکرده است.

به گزارش تسنیم،معاون دفتر مقررات صادرات و واردات وزارت صمت افزود: همه تغییرات انجام شده بر اساس قانون بودجه سال ۱۴۰۱ و مصوبه هیات‌وزیران به همراه اصلاحات نمانکلاتور سال ۲۰۲۲ که شامل اصلاحات گسترده‌ای است، در کتاب مقررات صادرات و واردات سال ۱۴۰۱ اعمال‌شده است و به‌زودی برای اطلاع و بهره‌برداری واردکنندگان، صادرکنندگان، تولیدکنندگان و سایر ذینفعان چاپ و منتشر خواهد شد.

کد خبر 452445

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =