چگونه می‌توان از بورس‌کالا خودرو خرید؟

جهت اخذ کد بورس کالا به‌صورت آنلاین و غیر حضوری لازم است تصویر صفحات شناسنامه، کارت ملی، تصویر امضای خریدار، مجوز فعالیت (اختیاری)، مدارک ثبت نام در سامانه امور مالیاتی (اختیاری) و مدارک ثبت نام در سامانه جامع انبارها (اختیاری) در هنگام ثبت‌نام در در سامانه بارگذاری شود.

یکی از موضوعات مهم برای خرید خودرو از بورس کالا ناآشنایی برخی خریداران با این روش جدید است که البته با توجه به نفوذ بالای سهامداری اوراق در ایران در یک دهه گذشته، رفع این مشکل چندان سخت نیست.

به این ترتیب با انتشار اطلاعیه عرضه برای آگاهی عموم مردم روی سایت بورس کالا، زمان ثبت سفارش از یک روز پس از انتشار اطلاعیه عرضه تا ساعت ۸:۳۰ روز انجام معامله امکان پذیر می‌شود و پس از آن از طریق معاملات حراج باز جلسه معاملاتی فروش خودرو برگزار می‌شود.
برای شرکت در حراج و خرید خودرو، مشتریان باید در بورس کالا پذیرش شوند که به هر دو صورت مراجعه حضوری و الکترونیکی این امکان فراهم شده است، در روش حضوری مشتری به یکی از کارگزاری‌های دارای مجوز از سازمان بورس و اوراق بهادار مراجعه و مدارک و فرم‌های مورد نیاز را تکمیل می‌کند. پس از بررسی مدارک توسط بورس کالا، صدور کد مشتری انجام می‌شود. در روش الکترونیکی مشتری دارای کد سجام با مراجعه به سامانه آنلاین شرکت‌های کارگزاری، کد ملی خود را وارد می‌کند و پیامکی از سامانه سجام که حاوی رمز است دریافت می‌کند، با وارد کردن رمز دریافت شده اطلاعات مشتری از سامانه سجام فراخوانی شده و در اختیار بورس کالا قرار می‌گیرد و با توجه به انجام احراز هویت در مراحل ثبت‌نام سجام، کد مشتری توسط بورس کالا صادر می‌شود.


  • بیشتر بخوانید:

شرط وزیر صنعت برای واگذاری سهام خودروسازان


برای انجام معامله، مشتریان باید دارای حساب وکالتی متعلق به خود باشند که خدمت حساب وکالتی از طریق اکثر بانک‌ها به مشتریان ارائه می‌شود. در این زمینه، تمام وجه معامله باید در حساب وکالتی موجود باشد تا در زمان انجام معامله این مبلغ بلوکه شود و پس از انجام معامله به حساب بورس کالا برای تسویه انتقال یابد. به علاوه شرکت در جلسه معاملاتی صرفا از طریق کارگزاران انجام می‌شود که آدرس و شماره تماس شرکت‌های کارگزاری در سایت بورس کالا درج شده است. حساب وکالتی، نوعی حساب بانکی است که جهت واریز پیش‌پرداخت خودرو نزد یکی از بانک‌های منتخب افتتاح می‌شود. در این حساب، به بورس وکالت داده می‌شود، وجوه واریزی مشتری را مسدود کرده تا پس از انجام معامله به نام مشتری در بورس کالا، وجه مسدودی به حساب اتاق پایاپای بورس کالای ایران منتقل شود البته اگر معامله‌ای به نام مشتری انجام نشود، وجه مسدود شده در همان روز آزاد می‌شود.
لازم به ذکر است جهت اخذ کد بورس کالا به‌صورت آنلاین و غیر حضوری لازم است تصویر صفحات شناسنامه، کارت ملی، تصویر امضای خریدار، مجوز فعالیت (اختیاری)، مدارک ثبت نام در سامانه امور مالیاتی (اختیاری) و مدارک ثبت نام در سامانه جامع انبارها (اختیاری) در هنگام ثبت‌نام در در سامانه بارگذاری شود. گفتنی است کلیه جزئیات عرضه هر خودرو شامل مشخصات خودرو، قیمت پایه، میزان پیش‌پرداخت، زمان تحویل، رنگ، هزینه‌های جانبی و امکانات در اطلاعیه عرضه منتشر می‌شود.

  • حمزه بهادیوند چگینی - روزنامه نگار
کد خبر 452437

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 11 =