۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۰:۳۰
رکود به نفع بازار سهام است

یک نویسنده آمریکایی معتقد است، فدرال رزرو همچنان به چاپ پول ادامه خواهد داد و این به نفع وال استریت است.

صدای بورس- حبیب علیزاده؛ نومی پرینس گفت: از سال ۲۰۰۸ تاکنون فدرال رزرو دیگر بانک‌های مرکزی را به چاپ پول بدون پشتوانه تشویق کرده که این روند از سال ۲۰۲۰ تشدید شده است. نتیجه این اتفاق، تورم دارایی‌های مالی با سرعتی باورنکردنی بوده است به طوری که اقتصاد واقعی نتوانسته خود را با آن تطبیق دهد. از آن زمان تاکنون، بانک‌های مرکزی جهان نزدیک به ۴۱ هزار میلیارد دلار پول بدون پشتوانه منشر کرده‌اند. اثر این اقدام در خلق میلیونرهای جدید در وال استریت به خوبی آشکار است.

پرینس افزود: چاپ پول بدون پشتوانه و افزایش تورم به مردم آسیب زده و ناآرامی‌های اجتماعی را به بار آورده است. اگرچه جروم پاول، رئیس فدرال رزرو با زبانی تند از افزایش نرخ بهره برای کنترل تورم سخن گفته اما این نوعی ژست گیری فدرال رزرو است. آنچه بازارها نیاز دارند، پول ارزان است، هر چیر دیگری بی‌اهمیت است. اگر رکودی رخ دهد یا فدرال رزرو تصور کند که رکودی رخ خواهد داد، وال استریت خوشحال خواهد شد چون دوباره به پول ارزان دست خواهد یافت.

پرینس با اشاره به سیل نقدینگی دو سال گذشته، گفت: در سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ به ترتیب ۱۷۰۰ میلیارد دلار و ۸۱۰ میلیارد دلار به ثروت ۵۰۰ میلیاردر بزرگ جهان افزوده شد.

نومی پرینس نویسنده و روزنامه‌نگار آمریکایی پس از فارغ‌التحصیلی، به عنوان تحلیلگر در بانک چیس منهتن مشغول کار شد. سپس به مدت ۷ سال در بانک «بر استرنز» و دو سال هم در گلدمن ساکس کار کرد و در نهایت، به گفته خودش، به دلیل وجود فعالیت‌های پنهان و غیرقابل اعتماد، از بازار وال استریت خارج شد.

با وجود ناامیدی نسبت به بازار سهام، پرینس وضع بازار کامودیتی را مثبت و در راستای اقتصاد واقعی ارزیابی کرده است. او با اشاره به لایحه ۵۵۰ میلیارد دلاری دولت برای بهبود و توسعه زیرساخت‌ها، آینده صنعت خودروهای برقی و کامودیتی‌هایی مانند لیتیوم و کبالت را روشن دانست.

کد خبر 452365

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 5 =