بلوکه شدن ۴ هزار میلیارد تومان از تسهیلات بانکی واحدهای تولیدی

یک عضو اتاق بازرگانی گفت: بانک‌ها بخشی از تسهیلات واحدهای تولیدی را نزد خود بلوکه می‌کنند

به گزارش صدای بورس، نجفی منش گفت: زمانی که واحدهای تولیدی می‌خواهند در قالب خرید دِین، تسهیلات دریافت کنند، بانک‌ها ۲۰ درصد از تسهیلات را به عنوان سپرده نزد خود بلوکه می‌کنند. به عنوان مثال، یکی از واحدهای تولیدی اکنون بیش از هزار و ۷۵۹ میلیارد تومان سپرده نزد بانک‌ها دارد، در صورتی که براساس دستورالعمل بانک مرکزی، دریافت سپرده از سوی بانک‌ها ممنوع است.

این عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران می‌گوید: در مرحله اول، سپرده‌ها باید بازگردانده شوند و در مرحله دوم، بانک‌ها باید براساس اعتبارسنجی، به واحدهای تولیدی تسهیلات پرداخت کنند. با توجه به تورمی که در کشور وجود دارد، نیاز مالی واحدهای تولیدی نسبت به پارسال ۲ برابر شده و از سوی دیگر، حجم سرمایه بانک‌ها کم است که دولت باید با توجه به میزان تورم موجود، افزایش سرمایه بانک‌ها را انجام دهد.


بیشتر بخوانید: ۹۸ درصد از زیان شرکت‌های دولتی مربوط به ۷ شرکت است


طبق گفته آقای نجفی منش، بیش از ۴ هزار میلیارد تومان از سرمایه واحدهای تولیدی نزد بانک‌ها بلوکه شده؛ به همین دلیل، پیشنهادی مبنی بر اختصاص ۳ درصد از ذخایر مالی بانک مرکزی به ۳ بانک صنعت و معدن، مسکن و کشاورزی از طرف اتاق بازرگانی به بانک مرکزی داده شده است؛ زیرا بانک‌ها با بخش تولید سروکار دارند، اما محلی برای دریافت سپرده نیستند.

طبق بخشنامه تیر ۹۹ بانک مرکزی، بلوکه کردن بخشی از تسهیلات از سوی بانک‌ها ممنوع شده است.

بخشنامه بانک مرکزی در رابطه با لوکه کردن بخشی از تسهیلات

بانک مرکزی به منظور هدایت بهینه منابع مالی موجود و حمایت از واحدهای تولیدی کوچک و متوسط، ۶ اردیبهشت امسال، دستورالعمل تأمین مالی بنگاه‌های اقتصادی کوچک و متوسط در سال ۱۴۰۱ را به بانک‌ها ابلاغ کرد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، علی صالح آبادی رئیس کل بانک مرکزی، درباره تخلف بانک‌ها از اجرای این دستورات، گفته بود: هر بانکی که به قوانین ابلاغ شده بی‌توجهی کرده و آن را رعایت نکند، به هیئت انتظامی بانک مرکزی معرفی و با متخلفان برخورد خواهد شد.

کد خبر 452332

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • وام ۱۱۳ میلیونی مسکن برای متاهلین

    وام ۱۱۳ میلیونی مسکن برای متاهلین

    بانک مسکن نرخ سود خرید وام تسه را به صورت اسمی معادل با ۱۷.۵ درصد اعلام کرده است. این در حالی است که متقاضیان جهت خرید وام از بانک مسکن اوراق تهیه کرده و در ابتدا هزینه ای را در جهت اخذ وام می پردازند.

  • بانک‌ها حمایتی از طرح نهضت ملی مسکن نکردند

    بانک‌ها حمایتی از طرح نهضت ملی مسکن نکردند

    با گذشت ۹ ماه از تصویب قانون جهش تولید و تامین مسکن، بجز بانک مسکن که ۸۰۰۰ میلیارد تومان تسهیلات به این پروژه اختصاص داده، دیگر بانکها به تکلیف خود در زمینه پرداخت ۳۶۰ هزار میلیارد تومان اعتبار سالیانه این طرح عمل نکرده‌اند.

  • خبر خوب برای مسکن

    خبر خوب برای مسکن

    یک کارشناس بازار مسکن گفت: حتی اگر حذف ارز ترجیحی منجر به تورم نهاده‌های ساختمانی شود، در کوتاه‌مدت به رشد قیمت‌ها در بازار مسکن منجر نخواهد شد اما اگر روند افزایش قیمت دلار و تورم ادامه پیدا کند طبیعتا مسکن نیز در بلندمدت تاثیر می‌پذیرد.

  • جزئیات جلسه ویژه ارزی بانک مرکزی

    جزئیات جلسه ویژه ارزی بانک مرکزی

    رئیس کل بانک مرکزی گفت: در جلسه با صرافان مقرر شد تا در زمینه اسکناس، میزان عرضه ارز را بیشتر کنیم و مقررات مربوط به تقاضای بازار در حوزه اسکناس را هم تسهیل کنیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =