بانک‌ها نمی‌توانند لیدر باشند؛ چرا؟!

در حال حاضر کسب و کارها با تورم پیش می روند، اما در نرخ فروش سرکوب شده یا این‌که مصرف کننده کشش لازم را ندارد؛ بنابراین این مساله به عنوان یک پاشنه آشیل فعلی بازار قد علم کرده است.

صدای بورس - مژده ابراهیمی؛ بازار در حال تجزیه و تحلیل شرایط، خصوصا اطلاعات دریافتی از شرکت‌هاست؛ بنابراین بازار با این که می‌داند تورم همچنان مهمان اقتصاد است، اما با توجه به گزارشات ارسالی شرکت‌ها و برخی شفاف‌سازی‌ها بر سر نوعی دو راهی گیر کرده است.

احسان خاتونی، کارشناس بازارسرمایه در گفت و گو با صدای بورس گفت: عده‌ای از فعالان بازار انتظار دارند با توجه به شرایط و پتانسیل‌های بانک‌ها، عدم رشد قابل توجه نمادهای بانکی در رشد اخیر و شایعاتی که حول و حوش سودسازی آنها وجود دارد، نقش لیدری بازار را بر عهده بگیرند اما تجربه ثابت کرده است که این گروه نمی‌تواند این نقش را داشته باشد.

وی افزود: به نظر می‌رسد تا زمانی که تکلیف برجام مشخص نشود نمی‌توان انتظار خاصی از این گروه داشت. همچنین خودروسازان که سال‌ها نقش پیشرو را دارند با توجه به شرایطی که داشتند توانستند این نقش را به خوبی بازی کنند. در بانک‌ها بجز پاسارگاد و کارآفرین بقیه بانک‌ها خصوصا ملت، صادرات و تجارت کدها و بازارگردانان به شدت ناهماهنگ عمل می‌کنند و روندهای مثبت احتمالی را بر هم می‌زنند. لذا انتظار لیدری و پیشرو بودن از بانکها وجود ندارد.


  • بیشتر بخوانید:

تصمیمات رئیس سازمان بورس به بهبود بازار کمک کرده است؟ / بازار روی ریل شفافیت


خاتونی عنوان کرد: عموما هر روند مثبتی در این گروه‌ها سرکوب می‌شود و در حال حاضر شاخص در شرایط حساسی قرار دارد. بازار اکنون در حال تجزیه و تحلیل شرایط، خصوصا اطلاعات دریافتی از شرکت‌هاست؛ بنابراین بازار با این که می‌داند تورم همچنان میهمان اقتصاد است، اما با توجه به گزارشات ارسالی شرکت‌ها و برخی شفاف‌سازی‌ها در این حوزه، بر سر نوعی دو راهی گیر کرده است.

به گفته وی فعلا تا به حال در گزارشات ارسالی حاشیه سود سه ماهه چهارم شرکت‌ها افت کرده است. همچنین کسب و کارها با تورم پیش می‌روند، اما در نرخ فروش سرکوب شده یا این که مصرف کننده کشش لازم را ندارد. از این رو این مساله به عنوان یک پاشنه آشیل فعلی بازار قد علم کرده است و پس از پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها اینک بازار در انتظار گزارشات فلزی‌هاست. فلزی‌هایی که پس از عوارض صادراتی اینک بحران‌هایی همچون کاهش صادرات و احتمال قطعی برق را پیش روی خود دارند؛ به عنوان مثال برآوردها از سود ۱۴۰-۱۴۵ تومانی فملی در سال ۱۴۰۰ حکایت دارد.

خاتونی تصریح کرد: این گزارش‌ها می‌تواند کمی از ابهامات بازار را برطرف کند، اما به هر حال عده‌ای از سرمایه‌گذاران معتقدند که بهتر است به بازار اجازه نوعی اصلاح را بدهیم تا خود را با شرایط جدید وفق دهد، اما بهتر است این نکته در نظر گرفته شود که فعلا گزارشات شرکت‌ها کاملا منطبق بر واقعیت نیست و احتمال تغییرات مثبت در گزارش ها بسیار بالاست. تحلیلگران تکنیکال نیز معتقدند بسیاری از نمادها در حال تکمیل پولبک هستند و پتانسیل رشد وجود دارد.

کد خبر 452282

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۷:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
    0 0
    اساسی ومفید وقابل استفاده همه بورسی ها بود