۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۵
رمز ارز ملی در چه مرحله ای است؟

مصباحی مقدمدر این ویدو به سوال پاسخ می‌دهد.

به گزارش صدای بورس؛ نشست خبری « اقدامات کمیته فقهی ۱۴۰۰ و بررسی مسائل شرعی بورسی» با حضور رئیس کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار و اصحاب رسانه ظهر روز (۲خرداد ۱۴۰۱) برگزار شد.

آیت‌ الله غلامرضا مصباحی مقدم رییس کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار در نشست خبری گزارشی از عملکرد کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار ارائه کرد.

وی بیان کرد: معاملات انعکاسی از جمله مهمترین برنامه‌هایی بود که به شورای فقهی سازمان بورس ارایه شد و مورد تایید قرار گرفت. برخی دانش و تجربه بلند مدت دارند و اقدام به خرید سهام می‌کنند و تازه‌واردان بورسی به دنبال این هستند که از دانش این گروه تبعیت کنند. کسانی که تجربه و نخبگی لازم را دارند با مراجعه به کارگزار بورسی، اجازه تبعیت از عملکرد بورسی خود را اعلام می‌کند و با تأیید کارگزاری این اجازه که از عملکرد بورسی وی استفاده شود، صادر می‌شود. از جمله فواید آن می توان به امکان استفاده از تجربه افراد متخصص، تنوع در پرتفوی سرمایه گذاری اشاره کرد.

رئیس کمیته فقهی سازمان بورس گفت: تاسیس صندوق وقف سهام با موضوع "وقف سهام به آستان قدس رضوی" توسط کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت تایید شد. بر این اساس افراد می توانند سهام خود را وقف کنند. در واقع از جمله مهمترین موضوعات مورد بررسی شده در موارد مربوط به صندوق وقف، پرداخت مالی نذورات مالی است که از حیز انتفاع خارج شده است می‌تواند تبدیل به احسن شود.

وی بیان کرد: ستاد بازسازی اتبات عالیات نیز درخواست صندوق وقف خود را اعلام کرده است که در حال بررسی است.

مصباحی در ادامه به تایید اوراق وکالت به عنوان یکی از فعالیت های شورای فقهی سازمان بورس اشاره کرد و اینگونه توضیح داد: یعنی کسانی که اوراق می خرند به دولت وکالت می دهند هر گونه فعالیتی با پول آنها انجام دهد.


  • بیشتر بخوانید:

دستور امکان وقف سهام صادر شد


وی در ادامه گفت: سازمان بورس پیشنهاد سرمایه‌گذاری با تضمین اصل سرمایه‌گذاری ارائه داد و روشی مطرح شد در واقع مربوط به منابع مالی است که در بازار سرمایه وارد می شود. در این پیشنهاد اصل سرمایه توسط بورس تضمین می شود و اگر سهام این افراد از حد بیشتری سود کرد ، سازمان بورس در سود این سهام شریک شود. یعنی سازمان بورس اصل پول را تضمین می کند و اگر از سقفی هم بالا تر رفت منابع مالی در اختیار صندوق قرار بگیرد. این پیشنهاد توسط شورای فقهی سازمان بورس مورد تایید قرار گرفت.

رئیس کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: تولید رمزارز تنها واردات منعی ندارد.

مجید پیره دبیر کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار نیز در این نشست خبری در ارتباط با صندوق وقف سهام گفت: اساسنامه مربوط به این صندوق در حال تدوین است و با تدوین آن نحوه اجرایی شدن آستان قدس رضوی و ستاد بازسازی عتبات و.. برای ایجاد صندوق وقف سهام مشخص می شود.

دبیر کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: نهایی کردن اوراق سلف مسکن، تامین مالی اوراق منفعت از جمله مهمترین برنامه‌های کمیته فقهی سازمان بورس است.

کد خبر 452274

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • «صندوق وقف پول» مجوز کمیته فقهی را گرفت

    «صندوق وقف پول» مجوز کمیته فقهی را گرفت

    «صندوق وقف» ابزار مالی ـ اسلامی نوینی است که واقفان می‌توانند با خریداری واحدهای این صندوق حتی با مبالغ خرد و اندک به نیات عام‌المنفعه خود از طریق بازار سرمایه جامه عمل بپوشانند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =