مالیات اموال مازاد بانک‌ها را دریافت نشده است

یک کارشناس امور بانکی گفت: قرار بود از سال ۹۸ به بعد، بانک‌ها مالیات اموال مازاد خود را بپردازند، اما سازمان امور مالیاتی قانون را اجرایی نکرد.

به گزارش صدای بورس، یوسف کاووسی کارشناس امور بانکی، در مورد چگونگی سرمایه‌گذاری بانک‌ها و بنگاهداری آن‌ها به سوالات زیر پاسخ داد.

فروش اموال مازاد بانک‌ها چه تاثیری در نظام بانکی دارد و بانک‌ها بیشتر در چه بازارهایی سرمایه‌گذاری می‌کنند؟

کاووسی: فروش اموال مازاد بانک‌ها از سال ۸۳ آغاز شد که بانک‌ها موظف شدند با فروش اموال خود، پول را به گردش بیندازند و به دنبال آن تسهیلات‌دهی به مردم را افزایش دهند تا جلوی افزایش تورم و خلق نقدینگی را بگیرند.


بیشتر بخوانید: چرا حساب‌های تجاری و شخصی جدا می‌شود؟


معمولا بانک‌ها در بازاری که سود بالایی دارد، نقش پررنگی دارند؛ زیرا، بانک‌ها برای جبران هزینه‌های خود در بخش مسکن سرمایه‌گذاری می‌کنند و به دلال‌های بزرگ در این زمینه تبدیل شده‌اند. بانک‌ها نمی‌خواهند سپرده‌هایشان خارج شود؛ به همین دلیل میزان سودها را افزایش می‌دهند.

عملکرد سازمان خصوصی در روند فروش اموال بانک‌ها به چه صورت است؟

کاووسی: از سال‌های گذشته شرکتی به اسم فام (فروش اموال مازاد بانک‌ها) تشکیل شد که اعضای تشکیل دهنده‌ی این شرکت، بازنشستگان مدیران بانکی بودند؛ آن‌ها هر چند وقت یک بار اموال و املاکی که حتی ممکن بود افرادی در آن زندگی کنند یا اسنادشان مشکل داشتند را به مزایده می‌گذاشتند، اما این املاک هیچ متقاضی نداشت. این روند ادامه داشت تا زمانی که بحث خصوصی سازی مطرح شد و بانک‌ها اموال خود را به سازمان خصوصی سازی بردند، اما وجود اختلاس و رانت‌ باعث شد تا این سازمان هم نتواند در این زمینه کاری را انجام دهد.

برخورد قانونی برای بانک‌های متخلفی که اموال مازاد خود را به فروش نمی‌رسانند، تعریف شده است؟

کاووسی: مجلس مصوبه‌ای را اعلام کرده که بانک‌ها باید ظرف سه سال تمامی اموال خود را به فروش برسانند و سالانه ۳۰درصد از آن‌ها را به مزایده بگذارند، اما بانک‌ها در این زمینه مقاومت کردند که به همین دلیل، مجلس تصمیم گرفت تا اگر بانک‌ها در سال‌های مورد نظر اموال خود را به فروش نرسانند، باید ۲۰ درصد مالیات پرداخت کنند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، از سال ۹۸ مهلت سه ساله بانک‌ها به اتمام رسیده و سازمان امور مالیاتی با دریافت نکردن مالیات در این زمینه، به خوبی عمل نکرد؛ به همین دلیل بانک‌ها نه تنها اموال خود را به فروش نرساندند، بلکه مقدار آن‌ها را افزایش دادند.

کد خبر 452134

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 4 =