۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۰

قیمت نفت خام همچنین صعودی است اما روشن نیست تا کجا این روند ادامه خواهد داشت.

صدای بورس- حبیب علیزاده؛ هفته گذشته بازار جهانی نفت شاهد نوسان‌های زیادی بود. در اینجا به مهمترین تحولات این بازار در هفته گذشته اشاره می‌کنیم.

  • کمیسیون اروپایی از طرحی ۲۲۰ میلیارد دلاری برای قطع وابستگی اروپا به سوخت‌های فسیلی روسیه تا سال ۲۰۲۷ رونمایی کرد. این طرح شامل پروژه‌های تجدیدپذیر به ارزش ۱۲۰ میلیارد دلار، شبکه انتقال نیرو به ارزش ۳۰ میلیارد دلار و ذخیره انرژی و سیستم‌های گرمایشی به ارزش ۵۹ میلیارد دلار است.
  • تحریم نفتی علیه ونزوئلا کاهش می‌یابد. دولت آمریکا به شرکت‌های نفتی آمریکایی و اروپایی اجازه داد تا دوباره نفت ونزوئلا را به آمریکا و اروپا صادر کنند. در همین حال به شورون (غول نفتی آمریکا) اجازه داده شد تا برای شروع همکاری در ونزوئلا با دولت ونزوئلا مذاکره کند.
  • سازمان ملل خواهان پایان دادن به یارانه‌های سوخت در جهان شد. آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد در آستانه نشست COP۲۷ که ماه نوامبر در مصر برگزار می‌شود، از دولت‌های جهان خواست تا یارانه‌های پرداختی به سوخت‌های فسیلی را قطع کنند. رقم این یارانه‌ها، ۵۰۰ میلیارد دلار برآورد می‌شود.
  • شرکت ملی نفت امارات از بزرگترین کشف نفتی امسال خبر داد. آدنوک اعلام کرد سه ذخیره نفتی به میزان ۶۵۰ میلیون بشکه را کشف کرده است. با توسعه ۵۰۰ میلیون بشکه‌ای ذخایر میدان نفتی بوحصا، انتظار می‌رود میزان صادات نفت موربان در سال‌های آینده افزایش یابد.
  • آدنوک قصد دارد یک مجموعه عظیم تولید ال.ان.جی احداث کند. شرکت ملی نفت امارات در نظر دارد کارخانه‌ای با ظرفیت تولید سالانه ۹.۶ میلیون تن ال.ان.جی را در فجیره بسازد. این کارخانه در سال ۲۰۲۷ به تولید خواهد رسید.
  • چین قصد دارد با خرید نفت ارزان‌قیمت روسیه، ذخایر استراتژیک خود را افزایش دهد.
  • دولت عراق قصد دارد با استفاده از روش‌های قانونی، تولید و صادرات نفت در منطقه کردستان را تحت کنترل درآورد. وزارت نفت عراق به این منظور یک شرکت حقوقی را استخدام کرده تا با شرکت‌های نفتی فعال در منطقه کردستان برای تجدیدنظر در مفاد قراردادها مذاکره کند.
  • نیمی از مشتریان گاز روسیه حساب‌های بانکی جدیدی افتتاح کردند. معاون نخست‌وزیر روسیه گفت، نیمی از مشتریان اروپایی گازپروم اقدام به افتتاح حساب به روبل و ارزهای خارجی در گازپروم بنک کرده‌اند.

کد خبر 452109

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =