بورس کالا یا کورس قیمت گذاری؟

کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: در صورتی کشف قیمت در بورس کالا به درستی اتفاق می افتد که شاهد یک فضای رقابتی حاصل از آزاد شدن واردات خودرو باشیم وگرنه عرضه تک محصولی در بورس کالا جز کمک به گران‌تر فروختن محصولات خاص و تحت الشعاع قرار دادن قیمت دیگر خودروها برای کورس رقابت در گران فروشی،‌ نتیجه دیگری را به دنبال نخواهد داشت.

صدای بورس - محبوبه قرمزچشمه؛ اولین خودرو چهارشنبه هفته گذشته در بورس کالا معامله شد؛ این در حالی است که سازمان حمایت در نامه‌ای خطاب به بورس کالای ایران، خواسته بود که مانع از معامله خودرو در این بازار شود.

بورس کالا یا کورس قیمت گذاری؟
با شعار جلوی واردات خودو را گرفتند.

محمدرضا اعلمی، کارشناس بازار سرمایه در ارتباط با معامله خودرو در بورس کالا به صدای بورس گفت: نتیجه قیمت گذاری دستوری، کالای بی‌کیفیت و گران است. یکی از راهکارهای بهبود کیفیت محصولات، ایجاد یک فضای رقابتی است اما ایجاد فضای رقابتی با توجیه خروج ارز از کشور و حمایت از تولید داخلی انجام نمی‌شود و با این شعارها جلوی واردات خودرو گرفته شده است.

نتیجه قیمت گذاری دستوری
وی بیان کرد:‌ نتیجه قیمت گذاری دستوری و حمایت از کالاهای اساسی را همگی دیده ایم، جایی که دیگر نمی توان به یک رویه غلط ادامه داد و در نهایت ... مجبور به حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی کالاهای اساسی شد و به یکباره برخی اقلام و مایحتاج ضروری مردم گران شد.


  • بیشتر بخوانید:

ماجرای نامه به مدیرعامل بورس کالا/ اولین معامله خودرو در بورس کالا+ شرایط


2 عاملی نبود انسجام همگرایی در دولت

اعلمی با بیان اینکه نگاه اشتباه به مسائل کلیدی منجر به تصمیمات نادرست شده است، بیان کرد: این تصمیمات در نهایت نتایج نامطلوبی به بار می‌آورد. ما از طرفی به دنبال عرضه خودرو در بورس کالا هستیم و از طرفی می‌خواهیم قیمت‌گذاری دستوری را اعمال کنیم، جمع نقیضین محال است و وجود این رویه‌های متناقض در بدنه دولت نشان دهنده نبود انسجام و همگرایی در تصمیم‌گیری و اجرای سیاست‌های اقتصادی است.

پیش شرط‌های محاسبه قیمت واقعی خودرو

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: عرضه خودرو در بورس کالا کمک شایانی به شفافیت و بدست آمدن قیمت بر اساس عرضه و تقاضا می‌کند، به شرطی که این عرضه و تقاضا تحت تاثیر فضای انحصاری بازار خارج از بورس کالا نباشد.

عرضه تک محصولی در بورس کالا جز کمک به گران‌تر فروختن محصولات خاص و تحت الشعاع قرار دادن قیمت دیگر خودروها برای کورس رقابت در گران فروشی،‌ نتیجه دیگری را به دنبال نخواهد داشت .

وی بیان کرد:‌ در صورتی کشف قیمت در بورس کالا به درستی اتفاق می افتد که شاهد یک فضای رقابتی حاصل از آزاد شدن واردات خودرو باشیم وگرنه عرضه تک محصولی در بورس کالا جز کمک به گران‌تر فروختن محصولات خاص و تحت الشعاع قرار دادن قیمت دیگر خودروها برای کورس رقابت در گران فروشی،‌ نتیجه دیگری را به دنبال نخواهد داشت .

کد خبر 452086

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 7 =