آشتی نفتی کاراکاس- واشنگتن

دولت آمریکا به شرکت‌های نفتی آمریکایی و اروپایی برای مذاکره و شروع کار در ونزوئلا مجوز داد.

صدای بورس- حبیب علیزاده؛ دلسی رودریگز، معاون رئیس جمهور ونزوئلا با انتشار توئیتی اخبار منتشر شده در رسانه‌ها درباره مجوز آمریکا به شرکت‌های نفتی آمریکایی و اروپایی برای مذاکره و بازگشت به صنعت انرژی ونزوئلا را تایید کرد.

ونزوئلا یکی از کشورهای نفتی است که سال‌هاست با تحریم‌های اقتصادی آمریکا دست و پنجه نرم می‌کند. اما ظاهرا این وضع به یک دلیل بزرگتر در حال تغییر است: جنگ اوکراین.

با آغاز جنگ اوکراین، توجه واشنگتن به سمت شرق و رقیب دیرینه‌اش، روسیه جلب شده و برای مقابله با آن در حال آشتی با دشمنان نزدیک به مرزهای خود است. به طور سنتی، ونزوئلا همیشه در حلقه دوستان روسیه و دشمنان آمریکا بوده است. البته در سال‌های دور ونزوئلا یکی از تامین‌کنندگان نفت خام مورد نیاز آمریکا بوده است.

حمله روسیه به خاک اوکراین با واکنش تند اروپا و تهدید به تحریم صنعت انرژی روسیه مواجه شد و قیمت نفت خام را با افزایش روبه‌رو کرد. به پیش‌بینی کارشناسان، در صورت ادامه جنگ و عملی شدن برنامه تحریم، قیمت نفت خام به رکوردهای تازه‌ای دست خواهد یافت. اما نگرانی‌ها تنها به افزایش قیمت‌ها خلاصه نمی‌شود. موضوع مهمتر، تامین نفت مورد نیاز است. به همین دلیل است که آمریکا برای کمک به بحران احتمالی کمبود نفت خام در اروپا و جلوگیری از جهش قیمت‌ها، به حضور شرکت‌های نفتی آمریکایی و اروپایی در ونزوئلا چراغ سبز نشان داده است.

ونزوئلا به عنوان یک عضو اوپک، ۳۰۲ میلیارد بشکه ذخیره نفتی در اختیار دارد که معادل ۲۵.۵ درصد کل ذخایر اثبات‌شده نفت خام این سازمان است. اما با این حجم ذخیره نفتی، میزان تولید نفت خام ونزوئلا در ماه آوریل به ۷۰۷ هزار بشکه در روز رسید و این کشور را در رتبه دهم اوپک (با ۱۳ عضو) قرار داد. علت پایین بودن میزان تولید نفت خام ونزوئلا، کاهش شدید حجم سرمایه‌گذاری ها برای حفظ و توسعه میادین نفتی این کشور بوده است.

کد خبر 451972

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 7 =