روزهای بد فولاد

اعمال محدودیت‌های کرونایی در چین که به تعطیلی بخش بزرگی از اقتصاد این کشور منجر شده، آرام آرام آثار خود را بر بازارها و اقتصاد جهان آشکار می‌کند.

صدای بورس- حبیب علیزاده؛ یکی از قربانیان کاهش فعالیت‌های اقتصادی چین، بازار فولاد و حلقه‌های مرتبط با آن است. بر اساس اعلام اداره ملی آمار چین، در ماه مارس میزان تولید فولاد این کشور ۶ درصد نسبت به سال قبل کاهش داشت. کسادی بازار ساخت‌وساز در چین یکی از دلایل کاهش تولید فولاد و از نگرانی‌های بزرگ این کشور به شمار می‌رود.

به دلیل کاهش تقاضای چین، قیمت جهانی فولاد سیر نزولی پیدا کرده است. در آمریکا قیمت انواع فولاد از اوایل ماه می با کاهش همراه بوده است. از آوریل تا می، شاخص MMI فولاد خام ۸.۹ درصد کاهش پیدا کرده است.

با کاهش تولید و تقاضای فولاد، قیمت سنگ‌آهن نیز به پایین‌ترین رقم در ۴ ماه گذشته رسید. در همین حال، هفته گذشته قیمت خاکه (خرده) سنگ‌آهن به ۱۳۱ دلار و ۹۰ سنت رسید که نسبت به پایان ماه مارس ۱۲.۶ درصد کاهش نشان می‌دهد.

در کنار محدودیت‌های اعمال شده به دلیل گسترش بیماری کرونا، افت تولید فولاد چین دلایل دیگری نیز داشته است. از جمله این دلایل می‌توان به برگزاری مسابقات المپیک و تمایل دولت چین برای کاهش تولید در سال ۲۰۲۲ اشاره کرد.

از سویی، شرکت «ویرپول» آمریکا نیز به دلیل افت قیمت‌ها، پیش‌بینی خود از میزان فروش را کاهش داد. در پی افت ۸.۲ درصدی فروش در سه ماه نخست، ویرپول اعلام کرد که آمار فروش در سال ۲۰۲۲ کاهشی خواهد بود. ویرپول قبلا برای امسال رشد ۳ درصدی فروش را پیش‌بینی کرده بود.

به گزارش اویل پرایس، در همین حال شرکت آرسلورمیتال پیش‌بینی کرده که میزان تقاضای فولاد جهان در سال ۲۰۲۲ تا یک درصد کاهش خواهد یافت. انجمن فولاد اروپا (یوروفر) نیز پیش‌بینی خود از مصرف فولاد اروپا را به میزان ۱.۹ درصد کاهش داد. البته یوروفر پیش‌بینی می‌کند که در سال ۲۰۲۳ میزان مصرف فولاد اروپا بیش از ۵ درصد افزایش خواهد یافت.

کد خبر 451955

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • عبد خدا IR ۲۳:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۹
    0 0
    آماده باش برای ریزش شارپی فولادیها .نه مصارف داخلی که بیشتر ساخت ساز.و راکد شدن تولید خودرو.و عدم صادرات روزهای بدی برای فولادیها است خدا کند صف فروش تشکیل نشود