۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۸:۱۵
نفت به ۶۵ دلار می‌رسد؟

قیمت نفت سبک آمریکا و برنت دریای شمال به ۱۱۵ دلار رسیده است اما اتفاقاتی در جریان است که می‌تواند قیمت‌ها را به سقوط قیمت نفت منجر شود.

صدای بورس- حبیب علیزاده؛ یکی از دلایل اصلی افزایش قیمت نفت خام در ماه‌های اخیر، حمله ارتش روسیه به خاک اوکراین و کاهش حجم نفت موجود در بازار بوده که به نگرانی جهانی درباره وقوع اختلال در زنجیره عرضه و احتمال کمبود نفت دامن زده است. پس از آنکه اتحادیه اروپا اعلام کرد، به دلیل این حمله نظامی قصد دارد واردات نفت و گاز از روسیه را ممنوع و صنعت انرژی این کشور را تحریم کند، قیمت نفت خام در مسیر صعودی قرار گرفت. حالا زمزمه‌هایی از احتمال ناکامی اتحادیه اروپا در تحریم روسیه به گوش می‌رسد.

به گزارش اویل پرایس، تعدادی از اعضای اتحادیه اروپا (متشکل از ۲۷ کشور) آشکارا اعلام کرده‌اند که در صورت تصویب پیشنهاد تحریم واردات نفت (یا گاز) روسیه از سوی این اتحادیه، آن را وتو خواهند کرد. موضع غیرشفاف آلمان در رهبری برنامه تحریم، دستیابی به موفقیت آن را غیرممکن کرده است. در این صورت، پیش‌بینی می‌شود بزرگترین ریسک این روزهای بازار رفع می‌شود و قیمت‌ها کاهش خواهد یافت.

تا پیش از آغاز جنگ اوکراین، اروپا روزانه ۲.۷ میلیون بشکه نفت خام و ۱.۵ میلیون بشکه فرآورده‌های نفتی (عمدتا گازوئیل) از روسیه وارد می‌کرد. پس از حمله روسیه، اروپا همگام با آمریکا از اعمال تحریم علیه صنعت انرژی روسیه خبر داد که به افزایش قیمت این کالای استراتژیک دامن زد. اما اکنون برخی اعضای اتحادیه اروپا که وابستگی زیادی به واردات نفت و گاز روسیه دارند، مخالفت خود را با اعمال تحریم اعلام کرده‌اند. حتی قبل از برگزاری نشست اعضای اتحادیه اروپا در روز ۸ می (۱۸ اردیبهشت) برای گفت‌وگو درباره تحریم نفت روسیه، دو کشور مجارستان و اسلوواکی با آن مخالفت کرده بودند. بر اساس آمارهای آژانس بین‌المللی انرژی، در سال ۲۰۲۱ مجارستان روزانه ۷۰ هزار بشکه یا ۵۸ درصد نفت مورد نیاز خود را از روسیه وارد کرد. این رقم برای اسلوواکی روزانه ۱۰۵ هزار بشکه معادل ۹۶ درصد واردات نفت این کشور بوده است.

درهمین حال، برخی کشورهای اتحادیه اروپا همچون جمهوری چک که به شدت به خط لوله نفت «دروژبا جنوبی» روسیه (که از خاک اوکراین و بلاروس عبور می‌کند) وابسته هستند، با تحریم واردات نفت از روسیه مخالفت کرده‌اند. همچنین کشور بلغارستان که تقریبا کل گاز مورد نیاز خود را از روسیه تامین می کند و تنها پالایشگاه آن متعلق به شرکت لوک اویل (غول نفتی روسیه) است، از تحریم روسیه حمایت نمی‌کنند.

بر اساس آنچه گفته شد، در صورت تشدید اختلاف‌نظر بین اعضای اتحادیه اروپا بر سر تحریم واردات نفت از روسیه،‌ احتمال سقوط قیمت نفت خام به ۶۵ دلار وجود دارد.

کد خبر 451890

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =