۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۵
آینده طلا بعد از تغییر نیم درصدی

در لایوی که با حضور حسین اسدی نیا برگزار شد این موضوع مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش صدای بورس در لایو اینستاگرامی که با موضوع تحلیل بازار طلا و پیش بینی هفته آینده برگزار شد، حسین اسدی نیا، کارشناس بازار طلا با اشاره به بی‌سابقه بودن تورم در آمریکا و دیگر کشورهای غربی گفت: این رقم چیزی در حدود ۱۰ درصد است که آمریکا برای مبارزه با آن دست به افزایش نرخ بهره زده است. فدرال رزرو با افزایش نرخ بهره در تلاش است دلار را تقویت و تورم را کنترل کند اما این سیاست شاخص دلار را به ۱۰۴ رسانده که بسیار بالاست.

اسدی نیا افزود: افزایش از ۹۰ به ۱۰۴ شاخص دلار که نتیجه سیاست انقباضی آمریکاست، کل کامودیتی‌ها را مخصوصا در چند روز اخیر با چالش مواجه کرده است. همچنین باید اشاره کرد که تمام کامودیتی‌های جهان به دلار معامله می‌شوند، (حتی بازار کریپتوها هم با دلار آمریکا ارزش‌گذاری می‌شود) بنابراین زمانی که شاخص دلار بالا می‌رود تمام کالاهایی که با این ارز معامله می‌شوند در جهت تقاضا دچار مشکل می‌شوند. برای مثال می‌توان به کاهش سرب و روی اشاره کرد؛ بیت کوین هم دچار این مشکل شده است، طلا نیز از این موضوع جدا نیست.

این فعال بازار طلا تصریح کرد: افزایش قدرت دلار در زمانی رخ داده است که موتور تولید دنیا (چین) فعالیتی ندارد. نصف شدن رشد اقتصادی چین منجر به ایجاد مشکل در تقاضای کامودیتی‌ها می‌شود. افزایش قدرت دلار در بسیاری از فلزات و حتی کریپتوکارنسی‌ها هم مشکل ایجاد می‌کند که نشانگر تسلط دلار بر بازارهای جهانی است.


  • بیشتر بخوانید:

حمایت و مقاومت طلا کجاست؟


اسدی‌نیا بیان کرد: افزایش نرخ بهره در آمریکا در کنار جنگ اروپا، بحران غذایی و خشک سالی در کشورهای برزیل و آرژانتین که از تامین کننده‌های مواد غذایی هستند، شرایطی بسیار عجیب و خاص را ایجاد کرده است.

وی افزود: طلا هم در این بین رشدی تا بالای ۲ هزار دلار به خود دید اما ترس از سیاست انقباضی آمریکا باعث سقوط ۱۵۰ دلاری آن از سقف ۲ هزار دلار شد که در نهایت امروز به رقم ۱۸۶۲ دلار رسیده است. از لحاظ تکنیکال با کف ۱۸۵۰ دلار و بعد ۱۸۰۰ مواجه هستیم و بعد از آن هم ۱۷۶۰ دلار خواهد بود که بعید است به کمتر از این رقم برسد. اما در کوتاه مدت عملا با سطوح ۱۹۰۰ تا ۱۹۲۰ دلار طرف هستیم که بعد از فتح این ارقام باید ارقام دیگر را متصور شد.

اسدی‌نیا با توصیه به فعالان بازار سخنان خود را پایان داد و گفت: فعالان باید بیشتر مراقب قیمت کامودیتی‌های جهانی باشند، این موضوع برای بازار سرمایه ایران هم مهم است چرا که بازار بعد از رسیدن به یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد رشد شارپ و زیادی ندارد. در این میان فعالان نیز در انتظار دلار زیر ۲۰ هزار تومانی بودند که محقق نشد و دلار در مرز ۲۹ هزار تومان قرار گرفت با وجود این موضوع باید به بازار جهانی نگاهی داشت.

کد خبر 451609

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =