سوت‌زن‌ها باید تشویق شوند؟ / شما تخلفات بورسی را افشا کنید

کارشناس بازار سرمایه گفت: سازمان بورس به عنوان مرجع اصلی باید توجه ویژه‌ای به اطلاعات منتشر شده ناشران داشته باشد وبرنامه‌های تشویقی بیشتری به منظور افزایش سوتی زنی درنظرگیرد.

صدای بورس - محبوبه قرمزچشمه؛ سوت زنی سیستمی برای افشا کردن ناهنجاری‌هاست. سازمان بورس و اوراق بهادار در جهت شفافیت به تاسی از بورس های موفق جهانی، سوت زنی در بازار سرمایه ایران را راه اندازی کرد.

نوید رجایی کارشناس بازارسرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار صدای بورس در خصوص تاثیرات سوت‌زنی در بازارسرمایه، اظهار کرد: اکثر سرمایه‌گذاران اعم از حقیقی و حقوقی تمایل دارند در بازاری فعالیت کنند که اطلاعات آن شفاف باشد اما متاسفانه در مواردی مشاهده شده که ناشران با دستکاری صورت‌های مالی و یا دانستن اطلاعات پنهان با کدهای خاصی قیمت سهام را تغییر داده و بعد از گذشت چند روز اخبار مربوط را در سامانه کدال درج می‌کنند و یکی از مواردی که شاید بسیاری از فعالان یا سهامداران نسبت به آن آگاه نیستند مربوط به تخلفات مذکور می‌شود.

رجایی درخصوص آنکه سوت‌زنی چه تاثیری می‌تواند برعملکرد ناشران بگذارد، گفت: ناشران همواره باید اطلاعات شفاف را ارائه دهند تا سرمایه‌گذارن به درستی تصمیم‌گیری کنند چرا که ارائه صورت مالی‌های غیرواقعی مطابق قانون جرم به حساب می‌آید و درصورت ایجاد ناهنجاری در صورت‌های مالی شرکت‌ها یا نوسانات بیش ازحد قیمتی افزون برآسیب‌دیدگی سهامداران، اعتماد مردم نیز نسبت به بازارسهام کاهش خواهد یافت.


  • بیشتر بخوانید:

سامانه سوت زنی وزارت کار راه اندازی شد


سیستمی برای افشاکردن ناهنجاری ها
این کارشناس بازار سرمایه در رابطه با تجارب سایر کشورها در زمینه سوت‌زنی، گفت: با نگاه به بازارهای بین‌المللی متوجه خواهیم شد که اکثر قدرت‌های اقتصادی جهان از سیستمی برای افشا کردن ناهنجاری‌ها استفاده می‌کنند، به عنوان مثال در آمریکا تا سال ۲۰۱۰ اگر فردی اطلاعاتی در زمینه بروز قیمت‌سازی در اوراق بهادار و کالا داشت آن را به واسطه رسانه‌ها افشا می‌کرد، اما با توجه به آشکار شدن هویت فرد سوت‌زن همین عامل می‌توانست خطراتی برای او در پی داشته باشد به همین خاطر برای سوت‌زن‌ها سامانه‌ای تحت عنوان SEC در نظر گرفته‌اند تا افراد بدون ترس از فاش شدن هویتشان بتوانند به این سامانه مراجعه کنند.

قانونی که باید مورد بازیابینی قرار بگیرد
رجایی بیان کرد: براساس قانون تجارت ناشران می‌توانند تا ۸ ماه پس از تاریخ برگزاری مجمع سود تقسیمی واریز کنند، حال با توجه به نظر بسیاری از کارشناسان و فعالان این قانون بهتر است مورد بازبینی تجارت مورد بازبینی قرار گیرد.

اقدامی رو به جلو
این کارشناس بازار سرمایه در پایان به اقدامات سازمان بورس مبنی بر یکپارچه‌سازی واریز سودها از طریق سامانه سجام هم اشاره کرد و گفت: پرداخت سود شرکت‌ها از طریق سجام یک گام رو به جلو به حساب می‌آید بدین علت که
برخی سهامداران به دلایل متعدد امکان مراجعه به بانک‌ها را نداشتند و سود آنها در سالیان متمادی در حساب شرکت‌ها رسوب می‌شد.

کد خبر 451470

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سوت زن صلواتی بورس IR ۱۸:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۰
    0 0
    قابل توجه مسئولان سازمان بورس و سهامداران پالایش و دارایکم سه شنبه ها جلسات شورای عالی بورس است.یکی بگوید تو این جلسات بجای خوردن موز و آناناس و گرفتن حق جلسه و پاداشهای میلیونی 15 دقیقه وقت بگذارید تکلیف اساسنامه صندوق های پالایش و دارایکم را مشخص کنید.این که نشد 2 سال چند میلیون سهامدار را تو آب نمک و ضرر نگه داشتید و منتظر پیاده شدن همه سهامداران قدیمی این دو صندوق با ضرر هستید. اعضای شورای عالی بورس بابت هر جلسه چقدر پول میگیرند؟ پس چرا تکلیف اون سه بند که میخواستید به اساسنامه صندوقهای دولتی اضافه کنید چه شد؟ تکلیف ضرر 2 ساله سهامداران پالایش و دارایکم چه میشود؟ تکلیف وعده هایی که میگفتید تا ناو بالا می آوریم چه شد؟ اسفند 1400 تمام شد. سالگرد دولت جدید شد خبری نشد؟ رئیس سازمان بورس جناب عشقی و اعضای شورای عالی بورس پاسخگوی میلیونها سهامدار باشید؟ مگر رهبری دستور ندادن به مشکلات مردم جهادی رسیدگی کنید. پس چکار کردید برای سهامداران پالایش و دارایکم؟ اگر شورای عالی بورس نمیتواند جهادی کار کند برود کنار.