نمادهای بسته کی باز می‌شوند؟/ ۳ پتروشیمی پر حاشیه تعیین تکلیف می‌شوند

مدیرعامل فرابورس: بسته نگه داشتن نماد، تنبیه سهامدار است.

صدای بورس - محبوبه قرمزچشمه؛ میثم فدایی، مدیرعامل فرابورس ایران در لایو اینستاگرامی فرابورس در ارتباط با نمادهای متوقف بورسی گفت: توقف ها ۲ دسته است، بخشی از توقف ها به دلیل معاملاتی است ( تعداد این نوع توقف ها کم است) که با تمهیداتی که انجام شده، توقف در ۲۰ درصد نوسان، حذف شده است. و دسته دوم مربوط به ناشران و مربوط به توقف برای مجامع و.. است.

وی در ارتباط با بسته بودن سه نماد معروف پتروشیمی گفت: ابهام در سه پتروشیمی کازرون، ممسنی و دهدشت وجود دارد.

فدایی بیان کرد: پیشتر توقف نماد از ۲ روز قبل بود که به دنبال کاهش آن هستیم.

وی با بیان اینکه در فرابورس افزایش شفافیت و نقدشوندگی را دنبال می کنیم، گفت: در معاونت ناشران درخواست داشتیم که توقف نمادهای معاملاتی را کاهش دهند. زیرا برخی از توقف ها به دلیل افشای اطلاعات بود و ناشر انجام نمی داد و بر اساس تعامل انجام شده، قرار شد توقف ها را حتی اگر ناشر توضیح نداد، هم باز کنیم.

وی با بیان اینکه بسته نگه داشتن نماد، تنبیه سهامدار است، گفت: نماد وملل را با دستور سازمان بورس باز کردیم.
وی گفت: در سه نماد پتروشیمی تمرکز کردیم که برای گشایش این نماد به این نتیجه رسیدیم که مدلی طراحی کنیم تا بتوانیم این نمادها را باز کنیم. نتیجه این شد که با وجود بازارگردان، امضای فرم ریسک و حکم قضایی آماده هستیم نماد ها را گشایش کنیم. فرم ریسک یعنی سهامدار با علم به شرایط سهام برای خرید و یا فروش سهام، فرم ریسک را امضا می کند.
وی در ارتباط با باز شدن نمادهای بورسی گفت: بسیاری از نمادها ۲ سال است که بسته شده و سهامدار آن خسته است باید حق بدهیم سهامداران دچار هیجان فروش باشند.
وی بیان کرد: از هر ایده ای حمایت می کنیم. سازمان بورس و فرابورس به این نتیجه رسیده اند که بسته شدن نماد هیچ مشکلی را حل نمی کند. بسته شدن نماد به ضرر سهامدار است و بانک مرکزی و سازمان به دنبال شفافیت هستند. اینکه صورت مالی از ماده ۱۴۱ خارج می‌شود یا خیر را باید بانک مرکزی تعیین کند.
مدیرعامل فرابورس در ادامه، توضیح داد: درخصوص نمادهای شرکت‌های کازرون، ممسنی و دهدشت هنوز برنامه دقیق نیست که با دامنه نوسان یا بدون دامنه نوسان بازگشایی می‌شوند اما احتمالا بدون دامنه نوسان خواهد بود.

وی در ارتباط با نماد دی بیان کرد: نماد دی ۲۸ مهر ۱۴۰۰ به دلیل زیان ده بودن بسته شد.

توضیحات مدیرعامل فرابورس در مورد بانک آینده و ایران مال
وی بیان کرد:موضوع مربوط به نماد آینده مربوط به ایران مال بود که باید توسط بانک آینده برطرف شود.

وی افزود: موضوع سهامداران بانک آینده قابل حل‌وفصل است به طوری که سهامداران ناقض قوانین، امکان معامله نداشته باشند.

میثم فدایی گفت: بیمه زندگی باران با نماد باران در بازار پایه زرد پذیره‌نویسی آن انجام شده و مشکلی در حق تقدم استفاده‌نشده دارد که در حال پیگیری برای رفع مشکل و بازگشایی است.

توقف نماد مشکلی را حل نخواهد کرد

مدیرعامل فرابورس در این برنامه در پاسخ به سوالات مطرح‌شده اظهار کرد: هم در سازمان بورس و هم در بورس و فرابورس به این نتیجه رسیدیم که توقف نماد مشکلی را حل نخواهد کرد و در خصوص نمادهای متوقف و مشکل‌دار رویکرد به گونه‌ای خواهد بود که از این به بعد کمترین زیان به سهامداران خرد برسد و همه تلاش ما این است که نماد را شفاف کنیم.
وی ادامه داد: برای حفظ نقدینگی و جلوگیری از فرار سزمایه مجبور هستیم، سهام برخی شرکت‌ها را به صندوق‌ها عرضه کنیم تا روند بازار مختل نشود و همچنین برخی شرکتها بسیار کوچک هستند و اگر عرضه عمومی شود رقم بسیار کوچکی است، به همین دلیل یکی از علل اصلی نیز برای اختصاص سهام کوچک به صندوق‌ها این موضوع است. اما عرضه‌هایی که عدد بالاتری حداقل ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان باشد به عموم عرضه می‌شود.


نماد تفارس

وی درخصوص زمان بازگشایی و دلایل عدم بازگشایی این نماد تاکنون گفت: در خصوص تفارس و شرکت‌هایی که پذیره‌نویسی می‌شوند موضوع به سال ۹۹ بازمی‌گردد که سال خاصی بود و لطمه‌هایی را به بازار زد. در خصوص بحث تفارس نه شرکت مقصر است نه فرابورس یا سازمان بورس.

او ادامه داد: پیش از عید تلاش کردیم نماد را باز کنیم، مجوز فعالیت تفارس قبل از پایان سال ۱۴۰۰ داده شد و اما توافقی با سازمان بورس به عنوان نهاد ناظر رقم خورد تا فرصتی به تفارس داده شود تا فعالیتی را به معنای واقعی شروع کند و پس از آن نماد بازگشایی شود.


پیگیری بازگشایی نمادهای استقلال و پرسپولیس

مدیرعامل فرابورس ایران درباره بازگشایی نمادهای استقلال و پرسپولیس گفت: اتمام پذیره‌نویسی این دو نماد در روز پایانی سال ۱۴۰۰ بود و به دلیل تعطیلات آغاز سال جدید، کارهای اداره ثبت با وقفه مواجه شد.

موضوع دوم هم این است که پذیره‌نویسی این دو نماد به دلیل ذات مدل عرضه این دو باشگاه به روش خاصی بود. باشگاه استقلال ثبت افزایش سرمایه را انجام داده اما باشگاه پرسپولیس در فرآیند ثبت است و اگر امکان آن وجود داشته باشد در تلاش هستیم که گشایش نمادها هم در یک روز باشد. استقلال در حال رجیستری سپرده‌گذاری است اما پرسپولیس هنوز ثبت را انجام نداده است.
قطعا پیگیر گشایش این نمادها هستیم.

کد خبر 451439

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =