سکوت اوپک در برابر تحریم روسیه

بازار جهانی نفت خام دوباره با افت قیمت‌ها روبه‌رو شد.

صدای بورس- حبیب علیزاده؛ امروز دوشنبه با آغاز معاملات هفتگی بازار جهانی نفت خام، قیمت انواع نفت کاهش یافت. به گزارش اویل پرایس، نفت برنت دریای شمال با بیش از ۲.۲ دلار افت به ۱۱۰ دلار رسید. نفت سبک آمریکا نیز ۲.۵ دلار کاهش یافت و به قیمت ۱۰۷ دلار و ۳۰ سنت خرید و فروش شد. در این میان، قیمت بنزین، نفت حرارتی و گاز طبیعی نیز به ترتیب ۰.۸۴ درصد، ۱.۶۶ درصد و ۱.۷۸ درصد کاهش پیدا کرد.

کاهش قیمت نفت خام تحت تاثیر رشد ارزش دلار و افت تقاضای چین و نگرانی فعالان بازار نسبت به وقوع رکود اقتصادی در جهان رخ داده است. این در حالی است که برنامه تحریم کامل واردات نفت خام از روسیه در کنار بی‌میلی گروه اوپک پلاس به افزایش تولید نتوانسته تاثیر منفی عوامل فوق را خنثی کند.

گفته می‌شود، تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه روسیه به تقویت تولیدکنندگان اوپک منجر خواهد شد. در نشست اخیر گروه اوپک پلاس، تولیدکنندگان اوپک ترجیح دادند در این باره صحبت نکنند. کارشناسان معتقدند، اتحادیه اروپا تمایل دارد، نفت تولیدکنندگان اوپک را جایگزین نفت روسیه کند اما اوپکی‌ها قصد ندارند در این مورد تضمینی بدهند چرا که در آینده می‌توانند از این اهرم برای افزایش قیمت‌ها استفاده کنند.

روسیه که رهبری گروه اوپک پلاس را به عهده دارد، با هرگونه افزایش تولید این گروه مخالفت می‌کند، چون افزایش تولید از یک سو به معنای کاهش قیمت‌هاست که به زیان روسیه تمام می‌شود و از سوی دیگر، به معنای افزایش حجم عرضه است که امکان تامین نفت اروپا از دیگر کشورهای تولیدکننده (به جز روسیه) را فراهم می‌کند.

اتحادیه اروپا روزانه ۳.۵ میلیون بشکه نفت خام و فرآورده‌های پالایشی از روسیه وارد می‌کند. کمیسیون اروپا در قالب ششمین بسته تحریم‌ها قصد دارد واردات نفت خام از روسیه را تا ۶ ماه آینده و واردات فرآورده‌های پالایشی این کشور را تا پایان سال متوقف کند.

کد خبر 451422

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =