صادرات نان‌های صنعتی آزاد شود

رئیس اتحادیه نان‌های حجیم و نیمه حجیم (نان‌های فانتزی) تهران با بیان اینکه بحث قاچاق نان اصلا مطرح نبوده و نیست، جزئیات افزایش قیمت نان‌های صنعتی را توضیح داد و گفت که با این افزایش قیمت‌ها حتما تقاضای نان‌های فانتزی کاهش می‌یابد و برای سرپا ماندن تولیدکنندگان پیشنهاد ما این است که صادرات نان‌های صنعتی آزاد و مشکل تامین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی برطرف شود.

به گزارش صدای بورس، محمد جواد کرمی با بیان اینکه صادرات نان تاکنون ممنوع بوده، اظهار کرد: چون آردی که به کارخانجات نان داده می‌شد یارانه‌ای بود که البته هنوز هم این ممنوعیت ادامه دارد، اما قرار است در آن تجدید نظر شود.

وی با بیان اینکه با افزایش قیمت، پیش‌بینی می‌شود تقاضای نان‌های صنعتی کاهش پیدا کند، گفت: بنابراین تولیدکنندگان درخواست دارند این ممنوعیت برطرف شود.

قاچاق نان نداریم

رئیس اتحادیه نان‌های حجیم و نیمه حجیم تهران در ادامه در پاسخ سوالی درباره قاچاق نان صنعتی اظهار کرد: بحث قاچاق نان اصلا مطرح نبوده و نیست. موضوع قاچاق مربوط به کارخانجات ماکارونی بود. البته نمی‌توان بر آن نام قاچاق گذاشت، چرا که تولیدکنندگان، قانونی و از گمرک این محصول را صادر می‌کردند. آنچه مطرح شد این بود که وارد کنندگان ماکارونی، آرد یارانه‌ای دریافت و به سه برابر قیمت آن را صادر می‌کردند.

صادرات ماکارونی قانونی بود

وی با بیان اینکه این بحث مربوط به ماکارونی است و در بخش نان یک کیلو هم صادرات صورت نگرفته، تصریح کرد: البته شرکت بازرگانی دولتی باید به آنها گندم صادراتی به نرخ روز عرضه می کرد، نه گندم ۲۷۰۰ تومانی. این مشکل مربوط به بخش ماکارونی بود.

قیمت نان صنعتی چقدر افزایش یافت؟

کرمی با بیان اینکه در استان تهران ماهانه ۱۰ هزار تن آرد تبدیل به نان حجیم و صنعتی می‌شود، اظهار کرد: در حال حاضر نرخ آرد مورد استفاده در نان‌های صنعتی ۱۰ برابر شده و قیمت این نان‌ها ۱۶۰ درصد افزایش یافته است.


بیشتر بخوانید: نان فانتزی گران تر می‌شود؟


قیمت منتشر شده در سایت‌های خبری نیز حداکثر قیمت نان فانتزی است، چراکه قیمت نان صنعتی به صورت عرضه و تقاضا تعیین می‌شود و ممکن است با توجه به منطقه واحد صنفی پایین تر از این باشد.

پیش بینی افت تقاضای نان فانتزی

وی در ادامه درباره آزادسازی قیمت نرخ آرد صنف و صنعت، گفت: ما با آزادسازی نرخ آرد صنف و صنعت موافق بودیم، اما اشکالی که وجود دارد این است در دو بخش انجام می‌شود. اما باید همزمان نرخ آرد نان‌های صنعتی و سنتی آزاد می‌شد. دو نرخی بودن آرد اشکالات زیادی ایجاد می‌کند. همچنین با افزایش قیمت نان‌های حجیم، مشتریان آن بیشتر به نان‌های سنتی روی می‌آورند. این وضعیت نشان می‌دهد از برنامه پنجم و ششم توسعه عقب هستیم.

رئیس اتحادیه نان‌های حجیم و نیمه حجیم تهران افزود: نظر ما این است که آرد باید تک نرخی شود و تولیدکنندگان نان‌های سنتی و صنعتی با هم رقابت کنند.

وی در پاسخ به اینکه در شرایط اقتصادی فعلی تکلیف معیشت اقشار ضعیف چیست؟ گفت: دولت باید یارانه‌ انواع آرد را به حساب مردم بریزد تا خودشان نان مصرفی خود را انتخاب کنند. اما در شرایط فعلی حتماً تقاضای نان‌های صنعتی کاهش می‌یابد. همین الان هم ۸۰ درصد تولید نان کشور مربوط به نان سنتی است و تولیدکنندگان نان‌های صنعتی تازه در مسیر رشد بودند.

به گزارش ایسنا، کرمی در ادامه از مشکل تامین سرمایه در گردش در این صنعت خبر داد و گفت: با گران شدن مواد اولیه، برای بقا نیاز به تسهیلات یا خرید یک ماهه یا چهل روزه آرد داریم.

کد خبر 451303

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • ماکارونی زیاد شد اما گران هم شد

    ماکارونی زیاد شد اما گران هم شد

    دبیر اتحادیه بنکداران مواد غذایی تهران گفت: از روز گذشته توزیع ماکارونی با قیمت های جدید شروع شده و بازار طی هفته جاری اشباع می شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =