برنت از ۱۱۲ دلار گذشت

در پایان معاملات هفته گذشته بهای انواع نفت خام با افزایش روبه‌رو شد. آمادگی اروپا برای تحریم کامل صنعت نفت روسیه، عامل اصلی افزایش قیمت‌ها اعلام شده است.

صدای بورس- حبیب علیزاده؛ کمیسیون اروپایی پیشنهاد کرده در یک ماه تمامی فعالیت‌های حمل‌ونقل، خرید و فروش، بیمه و تامین مالی مرتبط با واردات و انتقال نفت خام روسیه را تحریم کند. یکی از اهداف اصلی تحریم‌ها این است که روسیه قادر به یافتن خریدار جایگزین برای نفت خود نباشد. با این حال، بخش حمل‌ونقل و تامین مالی تنها برای شرکت‌های اروپایی الزامی‌آور است.

در پایان معاملات هفته گذشته (جمعه ۱۶ اردیبهشت)، قیمت هر بشکه نفت خام برنت دریای شمال با یک دلار و ۴۹ سنت افزایش به ۱۱۲ دلار و ۴۰ سنت رسید. نفت سبک آمریکا نیز یک دلار و ۵۱ سنت بالا رفت و به ۱۰۹ دلار و ۸۰ سنت در هر بشکه رسید. همچنین قیمت هر گالن بنزین با ۱۰ سنت افزایش روبه‌رو شد و به ۳ دلار و ۷۵ سنت رسید. با این حال قیمت گاز طبیعی و نفت حرارتی به ترتیب ۸.۴ درصد و ۲.۱ درصد کاهش یافت.

به گفته کارشناسان، به نظر می‌رسد این بار اتحادیه اروپا قصد دارد به طور جدی موضوع تحریم صنعت نفت روسیه را پیگیری کند و افزایش اخیر نشان‌دهنده واکنش بازار به این اقدام است.

موضوع دیگری که به افزایش قیمت نفت خام کمک کرد، پیش‌بینی حفظ سطح تولید تعیین شده از سوی گروه اوپک پلاس است. این گروه پیش از این اعلام کرده بود که برای ماه ژوئن تنها ۴۲۳ هزار بشکه در روز به تولید خود اضافه خواهد کرد چرا که بازار جهانی به دلیل افت تقاضا در سال ۲۰۲۲ با مازاد عرضه روبه‌رو خواهد شد.

با وجود استدلال گروه اوپک پلاس، برخی کارشناسان معتقدند، تحریم کامل صنعت نفت روسیه موجب کمبود نفت خام در اروپا و جهان خواهد شد که افزایش چشمگیر قیمت‌ها را به دنبال خواهد داشت.

کد خبر 451268

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 13 =