درخواست به رئیس جمهوری برای واردات خودرو اعلام شد

بعد از آنکه رایزنی‌های مناطق آزاد جهت واگذاری بیش از ۲۰۰۰ خودروی دپو شده در گمرک با موانعی مواجه و هنوز به نتیجه نرسیده است، این بار به بهانه برگزاری جام جهانی و میزبانی احتمالی تماشاگران، از رئیس‌جمهوری خواسته‌اند تا مجوز واردات ۲۰۰۰ دستگاه خودرو به کیش و قشم را صادر کند.

به گزارش صدای بورس، به تازگی سعید محمد - دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری و صنعتی- در اظهارتی اعلام کرده که با وجود پیگیری‌هایی که مناطق آزاد جهت واگذاری ۲۳۰۰ خودرویی که از سال ۱۳۹۷ به صورت غیرقانونی وارد کشور شده و در اختیار سازمان اموال تملیکی قرار دارد، داشته است، با موانع قضایی مواجه و فرایند آن طولانی شده است، از این رو از رئیس جمهوری درخواست کرده‌اند که برای ایام جام‌ جهانی، حدود ۲۰۰۰ خودرو صرفا برای کیش و قشم وارد کنند.

اما در صورت واردات خودروی جدید و یا همان خودروهای در اختیار سازمان تملیکی به مناطق آزاد، چند مورد قابل توجه خواهد بود.

ابهامات واردات جدید

واردات خودرو از سال ۱۳۹۷ ممنوع اعلام شده است و حتی مناطق آزاد با اینکه قوانین خاص خود را دارند، مشمول این ممنوعیت شدند،در این سالها بارها در دولت قبل، و فعلی رایزنی‌هایی جهت دریافت مجوز برای واردات در مناطق آزاد انجام شد ولی به نتیجه‌ای نرسید که در اهم آن موانع ارزی قرار داشت. در اردیبهشت امسال، زمان مصوبه ممنوعیت واردات خودرو به پایان می‌رسد که در صورت تمدید باز هم واردات حتی به مناطق‌آزاد در ابهام قرار خواهد گرفت و در این حالت جریان ثبت سفارش و باز شدن آن برای ورود خودرو نیز مطرح است.


  • بیشتر بخوانید:

قیمت‌گذاری دستوری مانع حذف کامل قرعه‌کشی خودرو


وضعیت دپو شده‌ها به وزارت اقتصاد اعلام شده بود

به گزارش ایسنا، در آبان ماه پارسال،گمرک ایران در گزارشی به وزارت اقتصاد وضعیت این ۲۲۴۹ دستگاه خودرو را اعلام و خواستار تعیین تکلیف شد؛ در گزارش ارونقی-معاون وقت گمرک- آمده بود که با توجه به پایان مهلت ماندگاری این خودروها، برای اکثرشان اظهارنامه متروکه تنظیم و در اختیار سازمان اموال تملیکی قرار گرفته است، همچنین با اشاره به وضعیت خودروهای فاقد ثبت سفارش تاکید شد با توجه به مصوبه هیات وزیران در سال ۱۳۹۸ و استنباط وزارت صمت از مصوبه صادره، ثبت سفارش برای خودروهایی که قبل از ممنوعیت وارد شده بودند، صادر نشد و بر این اساس، امکان اظهار انجام تشریفات گمرکی و ترخیص خودروها وجود ندارد.

دستور رئیس جمهور تعیین تکلیف نشد

به هر ترتیب با وجود دستور رئیس جمهوری، اقدامی برای تعیین تکلیف این خودروها که می‌توانست با تعیین شرایط در اختیار صاحبانشان و یا در نهایت مناطق آزاد قرار گیرد، انجام نشد.

کد خبر 451198

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • طرح اختصاص بنزین برای همه چه سرنوشتی پیدا کرد؟

    طرح اختصاص بنزین برای همه چه سرنوشتی پیدا کرد؟

    طرح بازتوزیع بنزین با هدف اختصاص بنزین یارانه‌ای (۱۵۰۰تومانی) به افراد به‌جای خودروها از ابتدای اسفندماه و به‌صورت آزمایشی در جزیره کیش آغاز شده است، ایده‌ای که بر مبنای توزیع عادلانه یارانه سوخت میان همه مردم و انتفاع دهک‌های مختلف از نرخ ترجیحی بنزین در ایران طرح‌ریزی شده است.

  • قرعه کشی خودرو کماکان ادامه دارد!

    قرعه کشی خودرو کماکان ادامه دارد!

    عضو کمیسیون صنایع مجلس می‌گوید: تا زمانی که عرضه خودرو زیاد نشود با شعار و برنامه‌های روی کاغذ حذف قرعه کشی عملیاتی نمی شود.

  • چطور خودرو وارد کنیم؟

    چطور خودرو وارد کنیم؟

    رئیس سازمان توسعه تجارت در مسیر آزادسازی واردات خودرو، پیشنهادی جدید ارائه کرد.

  • قیمت خودرو هفته جدید چقدر می شود؟

    قیمت خودرو هفته جدید چقدر می شود؟

    قیمت خودرو طی روزهای گذشته آرامش نسبی گرفته، با این حال در شرایط آرامش هم برخی خودروها روند صعودی خود را حفظ کرده‌اند. کارشناسان معتقدند افزایش قیمت‌ها متاثر از تورم کلان کشور است.

  • واردات خودرو بین خودروسازان رقابت ایجاد می کند؟

    واردات خودرو بین خودروسازان رقابت ایجاد می کند؟

    یک کارشناس صنعت خودرو گفت: آزادسازی واردات می‌تواند رقابت برای خودروسازان ایرانی ایجاد کند و ساختار تولید آن را تغییر دهد.

  • دستور جدید وزارت صمت به خودروسازها

    دستور جدید وزارت صمت به خودروسازها

    سرپرست دفتر صنایع خودرو وزارت صمت در نامه ای به کلیه مدیران شرکت های خودروسازی کشور اعلام کرده که عرضه خودرو صرفا از طریق سامانه متمرکز انجام شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =