ریشه کمبود برق چیست؟/  خریداران و فروشندگان برق چه کسانی هستند؟

برق با قیمت دستوری و بدون تغییر نسبت به سال پیش از نیروگاه‌های برق خریداری می‌شود.

صدای بورس - محبوبه قرمزچشمه؛ در ریشه یابی دلیل قطعی و کمبود برق به قیمت گذاری دستوری رسیدیم. توانیر قیمت برق برای صنایع را در سه بخش کم بار، میانبار، اوج بار محاسبه و به صنایع ابلاغ کرده است. در این ابلاغیه که در اردیبهش ۱۴۰۰ صادر شده، قیمت هر کیلووات ساعت انرژی تحویل به صنعت برای کم باری، ۱۷۷۸ ریال است و برای اوج بار ۷۱۱۴ ریال است. این قیمت گذاری در حالی است که خرید برق از نیروگاه‌ها با متوسط قیمت ۶۲۰ ریال برای هر کیلووات ساعت انرژی خریداری می‌شود و پراخت آن نیز با تعویق انجام می‌شود.

پیمان کنعان مدیرعامل شرکت توسعه مولد نیروگاهی جهرم با اشاره به آفت قیمت گذاری دستوری بر نیروگاه‌های تولید برق به صدای بورس اظهار کرد: از سال گذشته وزارت نیرو طی بخشنامه‌هایی به صنایع پر مصرف اعلام کرده است که برق با قیمت خرید تضمینی به آنها فروخته خواهد شد. در بخش خانگی نیز شاهد افزایش قیمت بها و جریمه برای شهروندان پر مصرف هستیم. این در حالی است که قیمت برق همچنان به شکل دستوری و بدون تغییر توسط وزارت نیرو تعیین و به نیروگاهی ها ابلاغ می‌شود و این صنعت راهی جز قبول ندارد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر قیمت‌های برق خریداری شده از نیروگاه‌ها توسط دولت هیچ تغییری نکرده و همچنان دستوری است، افزود: از یک طرف قیمت برق به شکل دستوری تعیین می‌شود و از طرف دیگر این مطالبات و پول برق با یک کپ زمانی چندین ماهه به صاحبان نیروگاه‌ها پرداخت می‌شود. سول این جاست که سهم تولید کننده نیروگاهی برق خصوصی از این افزایش قیمت برق چیست؟ آیا معوقات و سهم تولید کننده پرداخت می‌شود؟

این مدیر نیروگاهی گفت: هرکیلووات ساعت انرژی حداکثر سقف ۶۴۲ ریال،‌نرخ امادگی حداکثر ۱۸۵ ریال که در مجموع ا قیمت ۸۲ تومان برای هر کیلووات ساعت برق اعلام می‌شود اما متو سط خرید برق در طول سال از نیروگاهی‌ها ۶۵۰ ریال است.

ریشه کمبود برق چیست؟/  خریداران و فروشندگان برق چه کسانی هستند؟


بیشتر بخوانید:

دلیل اصلی قطع برق در صنایع/ چرا با وجود توانمندی، ساخت نیروگاه کم است؟


کنعان گفت: انتظار داریم قیمت های خرید برق از نیروگاه‌ها اصلاح شود، همچنین با بهبود زمان بندی پرداخت مطالبات،‌ مطالبات نیروگاه ها را پرداخت کنند تا این صنعت بتواند به حیات ادامه دهد. چرا که پرداخت به موقع به پول نیروگاه‌های تولید برق، تاثیر مثبت خود را بر بازار سرمایه،‌ سهامداران عمده و سهامداران خرد خواهد گذاشت.

مدیرعامل شرکت توسعه مولد نیروگاهی جهرم راهکار برون رفت از این مشکلات را این گونه مطرح کرد:

  • باید اقتصاد برق را درست کنیم و قیمت آن را به واقعیت نزدیک کنیم.
  • قیمت گذاری دستوری حذف شود.
  • وزارت نیرو و دولت به تعهدات خود در ارتباط با قراردادها عمل کند.
  • مدیریت متخصص و متعهد به تخصص باید با جسور باشد و بر مدیریت منابع تسلط داشته باشد.

کد خبر 451098

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 7 =