دلیل اصلی قطع برق در صنایع/ چرا با وجود توانمندی، ساخت نیروگاه کم است؟

مدیرعامل شرکت توسعه مولد نیروگاهی جهرم گفت:‌ اینکه چرا با وجود توانمندی، ساخت نیروگاه کم است، به موضوع سودآوری مربوط است.

صدای بورس - محبوبه قرمزچشمه؛ صنایع به دلیل غفلت دولت و بخش خصوصی در سرمایه گذاری ساخت نیروگاه تولید برق با مشکل تامین برق مواجه هستند. شرکت‌هایی که در زمینه تولید برق فعالیت می‌کنند امروز در رسیدن شریان حیانی به صنایع نقش مهمی ایفا می کنند.

پیمان کنعان مدیرعامل شرکت توسعه مولد نیروگاهی جهرم در ارتباط با فعالیت این شرکت گفت: «بجرم» در زمینه تولید برق و نیروگاه‌های سیکل ترکیبی فعالیت دارد. ظرفیت نیروگاهی شرکت توسعه مولد نیروگاهی جهرم ۱۴۴۰ مگاوات در ۳ بلوک سیکل ترکیبی است. با تکمیل طرح‌های توسعه‌ای نیروگاه سیکل ترکیبی و ورود ۳ واحد بخار ظرف ۲ سال گذشته، افزایش تولید را داشتیم و به طور قطع نتیجه آن افزایش سودآوری شرکت و فروش برق در بازار خواهد بود.

طرح‌های توسعه‌ای شرکت توسعه مولد نیروگاهی جهرم

کنعان در ارتباط با طرح‌های توسعه‌ای شرکت توسعه مولد نیروگاهی جهرم گفت: واحد بخار به عنوان آخرین طرح توسعه‌ای «بجهرم»، در مهر ۱۴۰۰ وارد مدار تولید شد. برای سال آینده نیز برنامه ارتقای واحدهای گازی را در دستور کار داریم که با اجرایی شدن آن به طور متوسط۱۰۰ واحد به ظرفیت نیروگاهی ما اضافه خواهد شد. همچنین علاوه بر به روز رسانی شرایط واحدهای گازی و توربین‌ها، اورهال مجدد صورت خواهد گرفت.


بیشتر بخوانید:

دو ایراد مهم یک مصوبه


چرا برق کم است؟

وی با اشاره به اختلاف بین تولید و مصرف افزود: در تابستان ۱۴۰۰ با کمبود برق مواجه بودیم که آسیب میلیون دلاری در بخش صنعت به خصوص تولید سیمان و فولاد وارد کرد. یکی از مهمترین دلایل کمبود برق ناشی از کم شدن سرمایه‌گذاری و انگیزه سرمایه‌گذاری در بخش تولید و نیروگاهی است. عامل این کم شدن سرمایه گذاری نیز این است که قیمت برق به صورت تکلیفی از وزارت نیرو به سرمایه گذار ابلاغ می‌شود. این تکلیف دوره بازگشت سرمایه و سودآوری را با چالش مواجه می‌کند.

مشکلی گریبانگیر

مدیرعامل شرکت توسعه مولد نیروگاهی جهرم با اشاره به معضل قیمت‌گذاری دستوری گفت:‌ اگر برای قیمت فروش برق فکری نشود، همچنان مشکل کمبود برق گریبانگر ما خواهد بود. باید با حذف قیمت گذاری دستوری برای سرمایه گذار در بخش برق انگیزه ایجاد شود.

وی بیان کرد: با وجود تحریم‌ها در بخش ساخت نیروگاه در کشور گام‌های بزرگی برداشته شده، زیرساخت ایجاد تجهیزات نیروگاهی و صنعت برق در کشور به خوبی پا گرفته است. اما اینکه چرا با وجود توانمندی، ساخت نیروگاه کم است، به موضوع سودآوری مربوط است.

کد خبر 450479

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 5 =