فغدیر؛ ائتلاف غدیر و چادرملو

در نشست خبری یک دیدار یک عرضه سهم «فغدیر»، مدیرعامل شرکت آهن و فولاد غدیر به تشریح برنامه‌های توسعه‌ای و سرمایه‌گذاری‌های این شرکت پرداخت و گفت: ظرفیت تولید آهن اسفنجی به ۱.۲۰۰ میلیون تن خواهد رسید. طبق گزارش ارزش‌گذاری، سودآوری فغدیر در سال ۱۴۰۰ معادل ۲ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان بوده است.

صدای بورس- اسدالله فرشاد مدیرعامل آهن و فولاد غدیر ایرانیان در نشست خبری یک دیدار یک عرضه که برای معرفی سهم فغدیر برگزار شد، به تاریخچه این شرکت و برنامه‌های توسعه‌ای آن پرداخته و از تلاش برای رسیدن به ظرفیت ۱.۲ میلیون تنی تولید آهن اسفنجی خبر داد. در این نشست همچنین سید ابوتراب فاضل سهامدار عمده فغدیر، ویژگی مهم این سهم را ائتلاف غدیر و چادرملو خواند و آن را زنجیره فولادی مستحکم توصیف کرد. همچنین احمدرضا معروفی مدیر مشاور سرمایه‌گذاری نوآوران امین و ارزش‌گذار فغدیر تاکید کرد که سرمایه‌گذاران این سهم را در قالب یک هلدینگ ببینند.

مدیرعامل شرکت آهن و فولاد غدیر ایرانیان در نخستین نشست خبری یک دیدار یک عرضه با اشاره به احداث این شرکت در سال ۱۳۸۵ عنوان کرد: جانمایی این کارخانه در جوار گندله‌سازی مجتمع چادرملو با ظرفیت ۳.۴ میلیون تن، به دلیل موقعیت ممتاز این گندله‌سازی صورت گرفت و همکاری با چادرملو تا امروز ادامه یافت.

فرشاد با تاکید بر همکاری و هماهنگی با ایمیدرو در زمان تاسیس کارخانه آهن و فولاد غدیر اظهار داشت: سهامداران فغدیر در ابتدای امر ایمیدرو و شرکت معدنی و صنعتی چادرملو و فولاد آلیاژی ایران بودند.

او در تشریح تامین مالی ارزی این پروژه گفت: در سال ۱۳۸۶ مبلغ ۹۷ میلیون یورو ال سی پروژه از طریق صندوق توسعه ملی تامین شده و در عرض ۵ سال بازپرداخت صورت گرفت.

برنامه افزایش ظرفیت تولید

مدیرعامل فغدیر در ادامه به نیاز ایران در زمینه آهن اسفنجی پرداخته و گفت: در زمان تاسیس شرکت آهن و فولاد غدیر نیاز ایران به آهن اسفنجی معادل ۵۵ میلیون تن بود اما این محصول فقط در فولاد خوزستان و فولاد مبارکه انجام می‌شد.

او در خصوص ظرفیت تولید و برنامه‌های فغدیر در این راستا گفت: ظرفیت تولید آهن اسفنجی در زمان تاسیس معادل ۸۰۰ هزار تن بوده و اکنون اقدامات لازم برای افزایش این ظرفیت به ۱.۲ میلیون تن صورت گرفته است.

سرمایه‌گذاری‌های «فغدیر»

فرشاد بخش دیگر صحبت‌هایش را به تشریح سرمایه‌گذاری‌های فغدیر اختصاص داده و با تاکید بر ائتلاف و همکاری آهن و فولاد غدیر با شرکت معدنی و صنعتی چادرملو عنوان کرد: با همکاری سهامداران، آهن و فولاد غدیر در یک دهه اخیر سهام مدیریتی فولاد شاهرود را ابتیاع کرده و طرح فولادسازی این مجتمع را به انتها رساند.

او با بیان اینکه همکاری با چادرملو محدود به فولاد شاهرود گفت: وقتی در سال ۱۳۹۱ مجتمع صنعتی معدنی چادرملو تصمیم به احداث کارخانه احیا مستقیم مگا مدول گهر گرفت، آهن و فولاد غدیر در کنار شرکت بین‌المللی توسعه صنایع و معادن غدیر به عنوان سهامدار به شرکت توسعه آهن و فولاد گل گهر وارد شدیم.

مدیرعامل شرکت آهن و فولاد غدیر ایرانیان با اشاره به قرار گرفتن برنامه‌های این شرکت در راستای تبدیل شدن استان یزد به سومین قطب صنعتی-معدنی ایران اظهار داشت: در همین راستا در سال ۱۳۹۸ با همکاری شرکت صنعتی معدنی چادرملو، ساخت گندله‌سازی بهاباد با قابلیت توسعه به ۵ میلیون تن تولید آغاز شد. پروژه تاکنون ۷۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و امیدواریم تا پایان تابستان ۱۴۰۲ به تولید برسد.

فرشاد، دیگر برنامه فغدیر را مشارکت در اکتشاف سنگ آهن معدن گزستان اعلام کرده و گفت: تامین سنگ آهن دغدغه ایران در درازمدت است. فغدیر در همین راستا و در جهت تضمین مواد اولیه قدم‌های مختلفی برداشته است.

«فغدیر» و جذابیت‌هایش

سید ابوتراب فاضل، سهامدار عمده و مدیرعامل شرکت بین‌المللی توسعه صنایع و معادن غدیر در ادامه این نشست به تشریح مهم‌ترین مزیت‌های «فغدیر» پرداخت و گفت: این مجموعه یکی از سرمایه‌گذاری‌های ارزشمند در حوزه فولاد است که در یک ائتلاف بسیار خوب با مجموعه چادرملو به بار نشسته است.

او با تأکید بر اینکه بی‌اغراق ورود «فغدیر» به بازار سرمایه بهترین عرضه اولیه امسال خواهد بود، افزود: با این اتفاق یک زنجیره فولادی مستحکم را ایجاد کرده‌ایم و امید است که سهامداران سود خوبی از سهام فغدیر شناسایی کنند.

امتیازی مهم در تداوم سودآوری

سهامدار عمده فغدیر در ادامه مهم‌ترین ویژگی‌های این مجموعه را تشریح کرد و گفت: شرکت آهن و فولاد غدیر در فنس چادرملو قرارداد که باعث شده در حوزه یوتیلیتی بسیار منسجم و مستحکم ازلحاظ برق، آب و مواد اولیه باشد.

به گفته فاضل ازلحاظ جغرافیایی مورد مشابهی در کشور نداریم که بدون نرخ کرایه، بتواند ماده اولیه تأمین کند. این موضوع در سودآوری شرکت و در تأمین مستمر مواد اولیه یک امتیاز مهم است.

سرعت رشد سودآوری

او به روند سودآوری نیز اشاره کرد و افزود: در روند سودآوری نیز سرعت رشد قابل ‌توجه است، فغدیر در سال ۱۳۹۹، یک هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان سود داده است و سال ۱۴۰۰ سود شرکت به رقم ۲ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان افزایش یافت.

مدیرعامل شرکت بین‌المللی توسعه صنایع و معادن غدیر ادامه داد: فغدیر تنها واحد آهن اسفنجی است که فعالیت خود را با ظرفیت ۸۰۰ هزار تن آغاز کرد و با دو عملیات اورهال آن را به یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار تن تا پایان سال جاری افزایش خواهد داد. سایر کارخانجات مشابه همچنان با ظرفیت ۸۰۰ هزار تن تولید فعال هستند اما فغدیر طی سال گذشته هم ۹۰۰ هزار تن تولید داشت.

او با تأکید بر اینکه فغدیر به‌ طور جدی در فاز توسعه قرار دارد، گفت: از طرح‌های توسعه‌ای مهم فغدیر، یک مجموعه ۴ میلیون تنی گندله در بهاباد است، طی چند روز آینده نیز اتصال به معدن و تأمین سنگ‌آهن در منطقه گزستان انجام خواهد شد که همه طرح‌های توسعه‌ای فوق این مفهوم را می‌رساند که راهبرد غدیر و چادرملو ایجاد زنجیره فولاد است.

پنج نکته برای خرید «فغدیر»

در ادامه این نشست احمدرضا معروفی، مدیر مشاور سرمایه‌گذاری نوآوران امین و ارزش‌گذاری شرکت آهن و فولاد غدیر با تأکید بر اینکه سرمایه‌گذاران برای خرید سهام «فغدیر» باید پنج ویژگی مهم این مجموعه را مدنظر قرار دهد، گفت: موضوع اول اینکه «فغدیر» را در قالب هلدینگ ببینید نه یک شرکت تولیدی، دوم اینکه رشد غیرعادی در داخل شرکت فغدیر و شرکت‌های زیرمجموعه به دلیل طرح‌های توسعه‌ای، در آینده نزدیک ارزش زیادی در قیمت سهم خواهد گذاشت.

او سومین نکته مهم در این مجموعه را تکمیل زنجیره فولاد از معدن تا بخش انتهایی با اجرای طرح‌های توسعه‌ای دانست و افزود: ثبات مدیریتی که در کیفیت این مجموعه اثرگذار است و انضباط مالی و اطلاع‌رسانی به‌روز و لحظه‌ای نیز دیگر مواردی است که در ارزش‌گذاری «فغدیر» موردتوجه قرار گرفت.

ارزش «فغدیر» چقدر است؟

او به سه روش ارزش‌گذاری شرکت آهن و فولاد غدیر نیز اشاره کرد و گفت: بر اساس مدل ارزش‌گذاری FCFE ارزش شرکت ۲۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان استخراج شد، همچنین با توجه به ویژگی‌ها روش P/E رقم ۱۰ هزار میلیارد تومان به دست آمد و درروش انحلال بر اساس گزارش کارشناس رسمی دادگستری عدد ۴ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان ارائه شد.

مدیر مشاور سرمایه‌گذاری نوآوران امین در ادامه بررسی نحوه ارزش‌گذاری سهام «فغدیر» گفت: با بررسی و لحاظ ارزش ۵ شرکت زیرمجموعه،۷ هزار میلیارد تومان به ارزش شرکت افزوده شد و بعد از کسر سود نقدی سهام، رقم پیشنهادی به‌عنوان ارزش ذاتی ۲۹ هزار و ۴۴۱ میلیارد تومان و به ازای هر سهم ۲۴۵۳ تومان اعلام شد.

به گفته وی بر مبنای الزام سازمان بورس که در ارزش‌گذاری باید میانگین روش‌ها محاسبه شود، ۴۵ درصد ضریب روش FCFE، ۴۵ درصد ضریب روش P/E و ۱۰ درصد ضریب روش انحلال محاسبه شد، بر مبنای میانگین ارزش حقوق صاحبان سهام ۱۹ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان و ارزش هر سهم ۱۶۵۲ تومان در نظر گرفته شد.

منبع: مدیریت ارتباطات فرابورس ایران

کد خبر 451062

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • سقوط نرخ در بازار آهن و فولاد ادامه‌دار می‌شود

    سقوط نرخ در بازار آهن و فولاد ادامه‌دار می‌شود

    عقبگرد قیمتی در بازار آهن و فولاد جهانی ادامه‌دار شد. در حالی که انتظار کاهش تقاضا برای سنگ‌آهن باعث شد تا این هفته سنگ‌آهن معیار پلتس به کانال ۱۲۰ دلاری سقوط قیمتی داشته باشد، از نرخ زغال‌سنگ و قراضه در بازارهای مختلف نیز کاسته شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 8 =