۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۰
چالش قیمت در صنعت دام و طیور

افزایش قیمت گوشت در یک سال گذشته تحت تاثیر عوامل مختلف از جمله رشد قیمت نهاده‌های دامی به کاهش مصرف و ناآرامی این بازار منجر شده است.

صدای بورس- در یک سال گذشته قیمت تمامی نهاده‌های اصلی مورد استفاده در صنعت دام و طیور همچون کنجاله سویا، کنجاله کلزا، جو، ذرت و یونجه با افزایش قیمت روبه‌رو بوده‌اند. نمودار زیر نشان‌دهنده روند تغییر قیمت این نهاده‌هاست.

چالش قیمت در صنعت دام و طیور

همانگونه که مشاهده می‌شود، در بین کامودیتی‌های منتخب در صنعت دام و طیور، طی یک سال اخیر نرخ کنجاله کلزا بیشترین افزایش قیمت را داشته است. در فروردین سال ۱۴۰۰ نرخ هر کیلو کنجاله کلزا برابر با ۳۰،۱۸۸ ریال بوده است و در فروردین سال جاری با رشد ۲۹۵ درصدی به ۱۱۹،۲۹۲ ریال رسیده است. پس از آن یونجه و جو به ترتیب با رشد ۷۶ و ۵۰ درصدی بیشترین افزایش قیمت را داشته‌اند و آخرین نرخ آنها برابر با ۸۶،۹۷۴

ریال و ۶۰،۹۱۵ ریال بوده است. نرخ ذرت از خرداد ماه سال ۱۴۰۰ ثابت و برابر با ۱۹،۰۵۰ ریال بوده است. کنجاله سویا که کمترین افزایش قیمت را داشته از ماه شهریور سال ۱۴۰۰ بدون تغییر باقیمانده است.

براساس گزارش مرکز آمار، نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به اسفند ماه ۱۴۰۰ برای خانوارهای کشور به عدد ۴۰.۲ درصد رسید. همچنین نرخ تورم نقطه‌ای در اسفند ماه ۱۴۰۰ به عدد ۳۴،۷ درصد رسید. تورم کالاهای خوراکی در سال ۱۴۰۰ برابر با ۵۱.۵ درصد بوده و در سمت غیر خوراکی‌ها معادل با ۳۴.۶ درصد ثبت شده است.

در یک سال گذشته، قیمت مرغ و تخم‌مرغ نیز شاهد افزایش قابل توجهی بوده است. در نمودار زیر روند تغییر قیمت‌ها را مشاهده می‌کنید.

چالش قیمت در صنعت دام و طیور

قیمت تخم مرغ در سال ۱۴۰۰ افزایش ۸۶ درصدی داشت و در اسفند ماه به ۲۱۸،۸۱۵ ریال نیز رسید که از تورم کالاهای خوراکی ۳۴ درصد بیشتر بود. در فروردین ۱۴۰۱ با کاهش قیمت ۲۴ درصدی نسبت به نرخ اسفند ماه همراه بود و به قیمت ۱۹۱،۱۵۱ ریال رسید. همچنین نرخ مرغ کشتار و مرغ زنده در سال ۱۴۰۰ به ترتیب ۲۱ و ۱۹ درصد افزایش داشته است. قیمت مرغ زنده در فروردین ماه با ۲ درصد کاهش نسبت به اسفند به ۱۹۸،۵۲۷ ریال و قیمت مرغ کشتار با ۲ درصد افزایش به ۲۹۱،۶۷۲ ریال رسید.

منبع: شرکت سبدگردان فراز

کد خبر 451048

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =