۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۰
کامودیتی ها چشم انتظار فدرال رزرو

چهارشنبه هفته جاری و پس تعطیلات داخلی، جلسه فدرال رزرو برگزار خواهد شد و سوال اینجاست که نتایج این جلسه تا چه حد موجب اصلاح قیمتی در کامودیتی‌ها و فلزات اساسی می‌شود.

صدای بورس، با توجه به تعطیلی دو روزه معاملات، تحولات اقتصادی و نزدیکی به نشست فدرال رزرو مصاحبه‌ای را با ابراهیم سماوی انجام دادیم.

ابراهیم سماوی، کارشناس بازار سرمایه سرمایه با اشاره به این که شاخص کل در محدوده ۱.۵ میلیون واحد قرار دارد، گفت: در چنین شرایطی اصلاح زمانی و قیمتی طبیعی است، چرا که بسیاری از سرمایه‌گذاران بر اساس شاخص کل معاملات را انجام می‌دهند و در محدوده‌ای که شاخص اکنون قرار دارد، سهامداران اقدام به سیو سود می‌کنند.

سماوی افزود: برای هفته جاری، اصلاح قیمتی در صنایع شاخص ساز را می‌توان متصور بود. همچنین ممکن است شاهد اصلاح زمانی نیز باشیم. از سوی دیگر در هفته پیش‌رو با تعطیلاتی که وجود دارد انتظار افزایش حجم و ارزش معاملات چندانی نمی‌رود اما بازار از نظر بنیادی در وضعیت خوبی قرار دارد.

این فعال بازار سرمایه با اشاره به فصل مجامع که در آن قرار داریم، گفت: سرمایه گذاران به سهم‌هایی که سود نقدی تقسیم می‌کنند و یا اصطلاحا DPS محور هستند، نگاه می‌کنند و همچنان سهم‌های جذابی با P/E آینده نگر پایین‌تر از محدوده ۵-۶ هم در بازار وجود دارند که به مرور مورد استقبال سرمایه‌گذاران قرار می‌گیرند.

سماوی در بخش دیگر سخنان خود تشریح کرد: اگر بخواهیم بررسی از اخبار داشته باشیم، با توجه به اصلاح نرخ‌های عوارض محصولات فلزی، استخراج کانه فلزی و همچنین پتروشیمی، می‌توان این خبرها را مثبت تلقی کرد. این صنایع که کمی با اصلاح قیمتی و زمانی روبه‌رو شده‌اند، می‌توانند از سهم‌های پر پتانسیل خود بیشتر حمایت ‌کنند.


بیشتر بخوانید:

تزریق دوباره پول به بورس


وی گفت: به صورت کلی خلل و مشکلی در روند میان‌مدت و بلندمدت بازار وجود ندارد و همچنان شاهد چرخش حجم نقدینگی در سهم‌ها و صنایع مختلف خواهیم بود. در هفته پیش‌رو انتظار می‌رود که از سهم‌های کوچک و متوسط بیشتر استقبال شود؛ همچنین با نگاه به بازارهای جهانی و کامودیتی‌ها و با توجه نشست فدرال رزرو که چهارشنبه برگزار می‌شود، احتمال افزایش نیم درصدی نرخ بهره نیز وجود دارد. ممکن است کامودیتی‌ها در هفته جاری کمی اصلاح قیمتی داشته باشند اما این اصلاح قیمتی کوچک آنچنان بر سود شرکت‌ها تاثیرگذار نیست.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: باید به این نکته توجه داشت که تورم جهانی وجود خواهد داشت و همچنین فلزات و سایر کامودیتی‌ها اگر اصلاحی هم داشته باشند، بسیار ناچیز و مقطعی است، پس به صورت کلی هیچ خللی در سود ۱۴۰۱ پیش‌بینی شده شرکت‌ها ایجاد نمی‌کند و کلیت بازار از وضعیت مطلوبی برخوردار خواهد بود.

کد خبر 451019

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 6 =