اقدام مهم سازمان برای افزایش نقدشوندگی

در این ویدو مصاحبه اختصاصی صدای بورس با رضا نوحی تماشا می‌کنید.

صدای بورس؛ با توجه به اهمیت نقش بازارگردان ها در بورس ایران مصاحبه در استودیو صدای بورس با حضور رضا نوحی انجام شد و این موضوع مورد بررسی قرار گرفت.

مدیر نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار تشریح کرد: در مورد نقش بازارگردان ها در این بین باید به دستورالعمل فعالیت بازارگردان ها در بورس تهران و فرابورس ایران مطابق با این دستورالعمل صندوق های سرمایه گذاری، شرکت های تامین سرمایه و دیگر کارگزار معامله گران که دارایی مجوز هستند، می‌توانند اقدام به انجام بازارگدانی کنند.

وی افزود: نکته که باید به آن توجه کرد ایجاد تسریع در فرآیند بازارگردانی است، در این راستا به شرکت های بورس و فرابورس اختیاراتی داده شده است که تعهدات بازارگردانی مربوط به هر نماد را مشخص کنند و متقاضیان ( صندوق های سرمایه گذاری، شرکت های تامین سرمایه و دیگر کارگزار معامله گر ها) بتوانند اوراق موضوع عملیات بازارگردانی را همراه با درخواستی که به بورس ارائه می‌کنند بر اساس تعهدات مشخص شده از سوی سازمان بپذیرند و در اسرع وقت نسبت به انجام عملیات بازارگردانی اقدام کنند.

نوحی گفت: سه تعهد کلی در ارتباط با بازارگدانی برای هر نماد وجود دارد، حداقل معاملات روزانه( بازارگردان موظف می‌شود سفارش خرید و فروش خود را در سامانه معاملات وارد کند تا زمانی که حداقل معاملات تعهد شده مورد معامله قرار گیرد.)، حداقل سفارش انباشه( در مورد الزام بازارگردان برای ثبت هم زمان سفارش خرید و فروش است به این عنوان که جهت دهنده معاملات نباشد و وظیفه افزایش نقدشوندگی ورقه بهادار را داشته باشد) و دامنه مزنه بازارگردان همزمان این سه تعهد را باید انجام دهد.

مدیر نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار در بخش دیگر سخنان خود بیان کرد: انتظار می‌رود با عمیق تر شدن بحث مربوط به بازارگردان ها و فعالیت آنها معملات اوراق بهادار افزایش یابد، نقدشوندگی که مهمترین ویژگی و معیار یک بازار پیشرفته و روبه جلو است بیش از پیش در بازار تجربه کنیم.


  • بیشتر بخوانید:

جزییاتی بیشتر از جدیدترین عرضه اولیه بورس


وی افزود: هر چه نقدشوندگی بازار بیشتر باشد مزیت برای سرمایه گذاران بیشتر ایجاد می‌شود و آنها با وجود تحلیلی که از ورقه بهادار خود برای خرید و فروش دارند این انتظار را نیز داشته باشند که فارق از قیمت خرید و یا فروش ورقه بهادار مربوطه در زمان تمایل به نقد کردن آن به راحتی اقدام کنند.

نوحی سخنان خود را اینگونه پایان داد: باید خاطرنشان کرد که تعهدات بازارگردان ها هم یک تعهدات مشخص است و نباید انتظار داشت که تعهدات آنها پایان نیابد، چراکه منابع آنها جهت انجام فعالیت بازارگردانی محدود است و باید با مکانیزمی مدیریت شده نسبت به ایفایی تعهدات خود اقدام کنند.

کد خبر 450974

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 5 =