راه حل خروج از صفوف خرید و فروش پیدا شد

در گفت و گوی اختصاصی در استودیو صدای بورس با مهدی زمانی، معاون عملیات شرکت بورس اوراق بهادار تهران مواد ۲۱ و ۱۵ دستورالعمل عملیات بازارگردانی مورد بررسی قرار گرفت.

با توجه به اهمیت بیش از پیش دامنه نوسان برای فعالان بازار و بازارگردان ها و همچنین انتشار خبرهایی از تغییر فصلی آن، در استودیو صدای بورس میزبان مهدی زمانی بودیم و به بررسی چند ماده از دستورالعمل عملیات بازارگردانی پرداختیم.

معاون عملیات شرکت بورس اوراق بهادار تهران گفت: درباره دستورالعمل عملیات بازارگردانی باید بدانید که در مرداد ۱۴۰۰ توسط نهاد ناظر سازمان بورس و اوراق بهادار به بازار ابلاغ شده است.

مهدی زمانی افزود: این دستورالعمل ظرفیت هایی دارد که به کمک ارکان (نهادهای مالی) از آن استفاده می‌شود، از جمله ظرفیتی که احساس نیاز می‌شود ضوابط تبصره ۳ مواد ۲۱ و ۱۵ دستورالعمل فعالیت بازارگردانی است که بر اساس مصوبه سازمان بورس این ضوابط باید به تصویب هیات مدیره بورس و فرابورس ایران برسد و ابلاغ شود.


  • بیشتر بخوانید:

متاهلین با پرداخت ۹۱ میلیون، وام ۴۸۰ میلیونی مسکن بگیرند


وی تشریح کرد: به تازگی در شرکت بورس اوراق بهادار تهران ضوابط مربوط به تبصره ۳ ماده ۱۵ که اشاره دارد اگر سهمی به صورت ۵ روز متوالی در صف خرید یا فروش قفل باشد به درخواست سبدگردان دامنه نوسان این نماد تا ۴ برابر افزایش می‌یابد، ضوابطی کاملا سهلگیرانه تهیه شده است که اگر نمادی دچار چنین حالتی شد بازارگردان می‌توان از این حالت استفاده و از قفل صف خرید و فروش نماد خارج شود.

زمانی در ادامه سخنان خود به تبیین ماده ۲۱ پرداخت و گفت: ماده ۲۱ هم به حالتی اشاره دارد که اگر بازارگردان در خواست افزایش دامنه نوسان را داشته باشد، ضوابطی توسط بورس تهیه و ابلاغ شده که این اتفاق به سادگی رخ می‌دهد. بازارگردان ها امکان درخواست برای افزایش حداکثر بیش از دو برابر دامنه نوسان مجاز را دارند و بر این اساس پس از انجام بررسی سوابق بازارگردان و تایید صلاحیت آن توسط مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار تهران امکان افزایش تعهدات بازارگردان متناسب با افزایش دامنه نوسان وجود دارد.

وی افزود: این اقدام گام مهمی برای افزایش دامنه نوسان خواهد بود که مطالبه بسیاری از فعالان بازار سرمایه است. زمانی همچنین ابراز امیدواری کرد که فعالان و بازارگردان ها به کمک ناشران از این ظرفیت دستورالعمل استفاده کنند.

کد خبر 450950

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 3 =