۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۲۳:۴۵
بازی تجاری به نفع کدام طرف تمام شد؟

تراز تجاری ایران که سال گذشته را با ۴.۴ میلیارد دلار به نفع واردات به پایان برده و منفی بود در فرورین ماه امسال به سمت صادرات، مثبت شده است.

صدای بورس- گزارش گمرک ایران نشان داده بود که تجارت خارجی ایران در سال ۱۴۰۰ در مجموع با ۱۶۳.۹ میلیون تن به ارزش ۱۰۱.۶ میلیارد دلار ثبت شده که وضعیت واردات و صادرات بیانگر تراز تجاری منفی بود.

در سال گذشته، میزان صادرات به ۱۲۲.۷ میلیون تن به ارزش ۴۸.۶ میلیارد دلار رسید و واردات، ۴۱.۱ میلیون تن به ارزش بیش از ۵۳ میلیارد دلار گزارش شد که تراز تجاری منفی ۴.۴ میلیارد دلار را نشان داد.

اما تازه ترین اعلام عسگری-معاون امور گمرکی گمرک ایران- از وضعیت تجاری ایران از این حکایت دارد که در فروردین ماه ۱۴۰۱ با پیشی گرفتن ارزش کالاهای صادر شده نسبت به واردات، ترازتجاری مثبت شده است.


بیشتر بخوانید: چینی‌ها هم کالای ایرانی مصرف می‌کنند!


طبق این گزارش، در اولین ماه سال، صادرات غیرنفتی ایران به هفت میلیون و ۳۲۴ هزار تن به ارزش سه میلیارد و ۶۹۹ میلیون دلار رسیده است که با وجود کاهش ۱۰ درصدی در وزن، ۲۵ درصد در ارزش نسبت به ماه مشابه سال گذشته رشد داشته است.

به گزارش ایسنا، واردات نیز در فروردین ماه دو میلیون و ۲۵۲ هزار تن کالا به ارزش دو میلیارد و ۸۲۴ میلیون دلار ثبت شده که رشد ۱۰ درصدی در وزن و یک درصدی در ارزش داشته است.

بر این اساس با توجه به صادرات سه میلیارد و ۶۹۹ میلیون دلاری کشور و واردات دو میلیارد و ۸۲۴ میلیون دلاری در فروردین ۱۴۰۱، تراز تجاری ایران سال جدید را با مثبت ۸۷۵ میلیون دلار آغاز کرده است.

کد خبر 450906

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 5 =