ایران چقدر و با چه ارزشی بنزین صادر می‌کند؟

به استناد گزارش‌های رسمی، ایران در سال گذشته روزانه حدود ۵.۳ میلیون لیتر صادرات بنزین داشته که متوسط ارزش آن در هر لیتر ۳۸ سنت یعنی لیتری حدود ۹۵۰۰ تومان بوده است.

به گزارش صدای بورس، مدتی است که با هشدارهای وزارت نفت در مورد وضعیت بنزین و نزدیک شدن مصرف روزانه آن به ظرفیت پالایش کشور، شائبه واردات بنزین مطرح است. به این بهانه جریان صادرات این کالا در تجارت خارجی مورد بررسی قرار گرفت.

سید روح اله لطیفی-سخنگوی گمرک ایران- گفت که ایران در سال ۱۴۰۰ حدود یک میلیارد و ۹۳۴ میلیون و ۳۶۹ هزار و ۵۶۷ کیلو صادرات بنزین داشته است که ارزش آن به ۷۳۲ میلیون و ۶۶ هزار و ۶۳۸ دلار می‌رسد.

بر این اساس می‌توان گفت که ایران در سال گذشته روزانه حدود ۵.۳ میلیون لیتر صادرات بنزین داشته است.


بیشتر بخوانید: در چه شرایطی واردکننده بنزین می‌شویم؟


همچنین اگر ارزش صادرات بنزین مورد محاسبه قرار گیرد، با توجه به مجموع صادرات بیش از ۱.۹ میلیارد دلاری و ارزش بالغ بر ۷۳۲ میلیون دلاری آن، ارزش هر لیتر حدود ۳۸ سنت بوده است.

در این شرایط با در نظر گرفتن متوسط نرخ ۲۵ هزار تومانی دلار در سال گذشته، برای متوسط ۳۸ سنت، تقریبا متوسط ارزش هر لیتر بنزین صادراتی ایران حدود ۹۵۰۰ تومان بوده است.

به گزارش ایسنا، گفتنی است که طبق آخرین گزارش‌های وزارت نفت، مصرف روزانه بنزین در ایران به ۱۲۰ میلیون لیتر رسیده و بعد از افزایش قیمت این کالا در آبان ماه ۱۳۹۸، در حال حاضر هر لیتر بنزین سهمیه‌ای ۱۵۰۰ و آزاد با نرخ ۳۰۰۰ تومان عرضه می‌شود.

کد خبر 450733

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 6 =