رشد اقتصادی ۴.۱ درصدی در ۹ ­ماهه پایانی سال ۲۰۲۱

رئیس‌کل بانک مرکزی گفت: بر اساس محاسبات انجام شده، رشد اقتصادی ایران در نه ­ماهه پایانی سال ۲۰۲۱ معادل ۴.۱ درصد بوده است.

صدای بورس- صالح آبادی گفت: رشد اقتصادی در نه ماهه پایانی سال ۲۰۲۱ معادل ۴.۱ درصد بود و در همین مقطع، حساب جاری تراز پرداخت‌های خارجی کشور با مازاد ۸.۲ میلیارد دلاری همراه بود. در این دوره زمانی، صادرات و واردات کالا (فوب) به ترتیب معادل ۵۶.۰ و ۴۴.۲ میلیارد دلار بود که نسبت به دوره مشابه سال قبل از آن معادل ۶۳.۷ و ۳۴.۲ درصد افزایش نشان می‌دهند.

اقتصاد ایران در دو سال گذشته همانند بسیاری از اقتصادهای دیگر کشورها عمدتاً به واسطه شیوع و گسترش ویروس کرونا با چالش‌هایی مواجه شد. همچنین اقتصاد ایران با چالش‌های دیگری نظیر تشدید تحریم‌های غیرقانونی دولت آمریکا از زمان خروج آن دولت از برجام مواجه بوده است. مجموعه این شرایط تا حدودی توانست رشد کوتاه مدت اقتصاد ایران را بطور موقت متاثر سازد.

آمارها حاکی از بهبود نسبی وضعیت اقتصادی ایران است

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، رئیس کل بانک مرکزی می گوید: آمارهای رسمی از متغیرهای کلیدی اقتصاد در ماه های پایانی سال ۲۰۲۱ و سه ماهه ابتدایی سال ۲۰۲۲، حاکی از بهبود نسبی وضعیت اقتصاد ایران و تغییر در روند متغیرهای کلان اقتصادی هستند.


بیشتر بخوانید: چشم انداز تورم ایران در ۵ سال آینده


برای مثال نرخ تورم دوازده‌ماهه و نقطه به نقطه که از سال ۲۰۲۰ متاثر از محدودیت دسترسی به منابع ارزی ناشی از تشدید تحریم‌های بین‌المللی مسیر صعودی را در پیش گرفته بودند، از سپتامبر ۲۰۲۱ وارد روند نزولی شدند و در مارس ۲۰۲۲ نسبت به مقطع مذکور به ترتیب ۱۳.۱ و ۲۵.۴ واحد درصد کاهش یافته اند.

کد خبر 450901

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 6 =