صادرات روزانه ۷۰۰ کانتینر هندوانه به ترکیه

نایب رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی گفت: کانتینرهای ترک برای حمل هندوانه میدان اصلی میوه و تره‌بار را محاصره کرده‌اند؛ بطوریکه روزانه بیش از ۷۰۰ کانتینر هندوانه از ایران به ترکیه صادر می‌شود. این مسئله باعث شده است قیمت این میوه در میدان اصلی میوه و تره‌بار افزایش پیدا کند.

به گزارش صدای بورس، اسماعیل مرادیان با اشاره به افزایش صادرات هندوانه به ترکیه، گفت: ترک‌ها با هدف حفظ منابع آبی خود میزان کشت هندوانه را کاهش دادند؛ چرا که برای تولید یک کیلو هندوانه حداقل باید ۳۰۰ لیتر آب مصرف کرد از این‌رو میزان صادرات هندوانه از ایران به ترکیه شدت گرفته است.

وی با بیان اینکه تنش‌های آبی در کشور شدت گرفته‌اند، تصریح کرد: کانتینرهای ترک برای حمل هندوانه میدان اصلی میوه و تره‌بار را محاصره کرده‌اند؛ روزانه بیش از ۷۰۰ کانتینر هندوانه از ایران به ترکیه صادر می‌شود و این مسئله باعث شده است قیمت این میوه در میدان اصلی میوه و تره‌بار افزایش پیدا کند. قیمت هندوانه در میدان به کیلویی ۸ هزار و ۵۰۰ تومان رسیده است.

به گفته این فعال صنفی؛ میزان مصرف هندوانه در ماه رمضان برای کنترل عطش روزه‌داران افزایش پیدا می‌کند.

مرادیان با بیان اینکه بازار سیب‌زمینی، گوجه فرنگی و بادنجان متعادل و آرام شده است، افزود: در چند روز اخیر گوجه فرنگی ۴۰ تا ۵۰ درصد کاهش قیمت را تجربه کرد قیمت این محصول در میدان اصلی میوه و تره‌بار کیلویی ۷ تا ۱۴ هزار تومان و قیمت سیب‌زمینی کیلویی ۷ تا ۱۳ هزار تومان است.


بیشتر بخوانید: کاهش قیمت میوه‌های نوبرانه


این فعال صنفی با اشاره به افزایش نرخ کدو، گفت: در میدان اصلی میوه و تره‌بار کدو زیر ۱۰ هزار تومان نیست و نرخ آن به کیلویی ۱۰ تا ۱۵ هزار تومان رسیده است اما قیمت کدو هفته آینده بعد از عرضه کدو ورامین شکسته خواهد شد.

وی با اشاره به کاهش خرید میوه در روزهای تعطیل، گفت: میوه فروشان این روزها را فصل "سیاه بهار میوه" می‌نامند. فصل میوه‌های چون سیب و پرتقال گذشت است و به عبارتی این میوه‌ها از مزه افتاده‌اند و میوه‌های نوبرآنه‌ای چون توت فرنگی و گوجه سبز در بازار آمدند اما از آنجایی‌که قیمت این محصولات بالاست خرید این میوه‌ها برای مصرف‌کنندگان صرفه اقتصادی ندارد.

به گفته مرادیان؛ قیمت پرتقال کیلویی ۷ تا ۱۱ هزار تومان، پرتقال والنسیا شمال کیلویی ۸ تا ۱۲ هزار تومان و پرتقال محلی کیلویی ۴ تا ۵ هزار تومان، قیمت سیب قرمز کیلویی ۱۲ تا ۲۷ هزار تومان، سیب زرد کیلویی ۱۵ تا ۳۴ هزار تومان در میدان اصلی میوه و تره‌بار عرضه می‌شود

این فعال اقتصادی به ایلنا گفت: گوجه سبز در میدان میوه و تره‌بار کیلویی ۲۰ تا ۱۱۰ هزار است. توت فرنگی گلخانه کرج و قزوین کیلویی ۴۰ تا ۸۰ هزار تومان و توت فرنگی محلی نیز کیلویی ۴۰ تا ۸۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود. زردآلو و هلو ۱۵ تا ۲۰ روز دیگر در بازار عرضه می‌شود.

نایب رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی گفت: اگر میزان صادرات میوه و تره‌بار متعادل شود بازار داخلی با چالش جدی مواجه نخواهد نشد و قیمت آنها نیز قیمت‌ها نیز کاهش پیدا می‌کنند.

کد خبر 450868

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ال . IR ۰۱:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۸
    0 0
    چرا وقتی.فولاد .و سیمان صادر میشه همه خوشحالند.ولی وقتی.محصول کشاورز.فقیر .بدبخت صادر میشه همه نگران.اب میشند.مگه فولاد.سیمان.اب مصرف نمیکنند