۳ پاسخ به پرسش‌های اساسی بورسی/ گزارش‌هایی که درد سر ساز می‌شود

تحلیلگر اقتصادی گفت: کاهش محدودیت نوسان لازم است اما کافی نیست چرا که ما در بازارهای پایه با شرکت‌هایی روبرو هستیم که گزارش‌های مالی بسیار نامنظمی منتشر می‌کنند و می‌طلبد در وهله اول شفافیت در آن بازارها نیز ارتقاء یابد.

صدای بورس - محبوبه قرمزچشمه؛ بازار سرمایه ایران برای بهبود کارایی و افزایش کیفیت آزمون و خطاهای بسیاری پشت سر گذاشته است. در ارتباط با فعالیت‌های سازمان بورس و اوراق بهادار و بایدهایی که باید آن را پی بگیرد با حمیدرضا فولادگر مشاور وزیر اقتصاد و تحلیلگر اقتصای به گفت‌‍وگو نشسته‌ایم که در زیر می‌خوانید.

افزایش دامنه نوسان چه تاثیری می‌تواند بر شفافیت بازار سرمایه بگذارد؟

اعمال دامنه نوسان مدافعان و منتقدانی دارد و این محدودیت نوسان در برخی بازارهای نو ظهور نیز وجود دارد اما اثرات نامطلوبی برای اعمال دامنه نوسان شمرده شده است که از مهمترین این اثرات نامطلوب می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مهمترین اثرات این موضوع سر ریز نوسان‌های معاملاتی است؛ زیرا اصلاح یا تغییرات قیمتی بزرگ در یک روز صورت نمی‌پذیرد و سفارش‌های نامتوازن یک روزه اصلاح نمی‌شوند و از طرفی تاخیر در کشف قیمت و کارایی اطلاعاتی بازار به گونه‌ای که قیمت‌ها نسبت به اطلاعات جدید دیرتر واکنش نشان می‌دهند یا با تاخیر به سطح تعادلی می‌رسند.

  • این محدودیت قیمتی که باعث ایجاد صف در خرید یا فروش می‌شود، می‌تواند نقدشوندگی سهم را کمتر یا اصطلاحا صف‌های قیمتی سنگینتری را ایجاد کند.


بیشتر بخوانید:

تاثیر دامنه نوسان گام دوم اما مثبت/ بازار عمق می‌یابد


چه سیاست‌هایی را سازمان باید در راستای اثر بخشی افزایش دامنه نوسان در نظر بگیرد؟

  • کشورهای مختلف متناسب با اقتصاد و رفتارهای مالی فعالان بازارهای خود زیر ساختارهای مختلفی را به کار گرفته‌اند و در کل نمی‌توان دو کشور را یافت که دارای زیر ساختارهای کاملا مشابه باشند. بنابراین زیر ساختار بازار به معنی چگونگی کارکرد بازار مالی است که بواسطه رشد روزافزون فناوری و نیازهای بازار به ابزارهای پیچیده، نیاز بورس‌های جهان به متناسب سازی آن با شرایط و توانمندسازی آن در مواجهه با تحولات بازارها بیشتر شده است.
  • بنابراین نهاد ناظر (که همان سازمان بورس است) در تعیین زیر ساختارهای بازار باید توأمان به چندین پارامتر اساسی توجه کند که از جمله آن می‌توان به شفافیت، کشف قیمت منصفانه، توزیع عادلانه اطلاعات، تسهیل در نقدشوندگی، کاهش هیجانات و نوسانات قیمتی، کاهش دخالت‌های سلیقه‌ای ناظران و ایجاد الزامات گوناگون برای ناشران برای انتشار اطلاعات اشاره کرد.
  • در نتیجه لازم است معیارهای تعیین زیر ساختار بازار مناسب، کافی و بهینه باشد و نمی‌توان صرفا برای دستیابی به یک هدف خاص سایر مولفه‌های کلیدی بازار را تضعیف کرد.
  • باید تاکید کرد که روش احتیاطی به بستن بازار در شرایط خاص اشاره دارد و قطع کننده‌های خود کار غالبا دارای الگوریتم‌های مشخص از پیش تعیین شده است که محدوده قیمت (دامنه نوسان) یکی از آنهاست.

آیا سیاست سازمان مبنی بر بکارگیری دامنه نوسان برای بازار اول بورس و فرابورس می تواند به مروز زمان بر اساس سیاست‌های بازارسرمایه به سایر بازار ها انتقال یابد؟

  • به عبارتی تنها با تغییر یک پارامتر نمی‌توان در سایر بازارهای معاملاتی منتظر دریافت بازخوردهای مطلوب بود به عبارتی این کاهش محدودیت نوسان لازم است اما کافی نیست چرا که ما در بازارهای پایه با شرکت‌هایی روبرو هستیم که گزارش های مالی بسیار نامنظمی منتشر می‌کنند و می‌طلبد در وهله اول شفافیت در آن بازارها نیز ارتقاء یابد.
کد خبر 450834

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =