۳۰۰ هزار تن ماکارونی با آرد دولتی صادر شد

عضو شورای عالی قیمت‌ گذاری گندم گفت: نرخ آرد در بازار تغییر محسوسی کرده و این وظیفه دستگاه‌های نظارتی است که در این زمینه ورود کنند. هنوز گندمی که کیلویی ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان از گندمکاران خریداری شده تبدیل به آرد نشده است، از این‌رو نباید شاهد افزایش بی‌رویه قیمت آرد در بازار باشیم.

به گزارش صدای بورس، علیقلی ایمانی با اشاره به دلایل افزایش نرخ آرد صنف و صنعت، گفت: چند نوع آرد در بازار موجود است؛ آرد نوع اول آرد نرخ دولتی است و به خبازان داده می‌شود که تغییری در نرخ این آرد ایجاد نشده است. قیمت این آرد بر مبنای گندم کیلویی ۶۶۵ تومان تعیین می‌شود؛ آرد نوع دوم آرد نانوایان نیمه آزاد است که قیمت این آرد بر مبنای گندم کیلویی ۹۰۰ تومان معین می‌شود.

وی با بیان اینکه آرد صنف و صنعت بر مبنای گندم ۲ هزار و ۷۰۰ تومانی محاسبه می‌شود، خاطر نشان کرد: دولت بعد از افزایش نرخ تضمینی گندم به این نتیجه رسید که تولیدکنندگان ماکارونی گندم کیلویی ۲ هزار و ۷۰۰ تومان خریداری و اقدام به صادرات آن را می‌کند؛ به عبارت دیگر صنف و صنعت از دولت یارانه می‌گیرد و اقدام به صادرات محصول می‌کنند اما از یارانه‌ایی که پرداخت می‌کنند چیزی عاید دولت و مردم نمی‌شود از این‌رو شورای عالی قیمت گذاری گندم تصمیم گرفت که این صنف را از شمول دریافت یارانه گندم خارج کند.

به گفته ایمانی؛ ۳۰۰ هزار تن ماکارونی با آرد یارانه‌ای صادر می‌شود باید بگویم که سود حاصل از صادرات این محصول عاید عده‌ای خاص می‌شود.

عضو شورای عالی قیمت‌ گذاری گندم با بیان اینکه نرخ مواد اولیه ۷۰ درصد در تعیین قیمت نهایی محصولات تاثیر می‌گذارد، خاطر نشان کرد: اگر صنف و صنعت، آرد را با افزایش نرخ ۴ برابری خریداری کنند به همان نسبت شاهد افزایش قیمت شیرینی در قنادی‌ها، نان‌های حجیم و ماکارونی خواهیم بود.

رییس بنیاد ملی گندمکاران ادامه داد: در این شرایط صنف و صنعت برای تامین گندم مورد نیاز دو راه پیشرو دارد؛ نخست اینکه مستقیم با کشاورزان وارد معامله شود و یا اگر می‌خواهد از دولت گندم خریداری کند باید کیلویی ۱۲ هزار تومان خریداری کند. نرخ ۱۲ هزار تومان با احتساب نرخ تضمینی گندم و هزینه‌های جانبی معین شده است.


بیشتر بخوانید: ماکارونی باز هم گران شد


بنا به اظهارات ایمانی؛ نرخ آرد در بازار تغییر محسوسی کرده است و این وظیفه دستگاه‌های نظارتی است که در این زمینه ورود کنند هنوز گندمی که کیلویی ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان از گندمکاران خریداری شده است تبدیل به آرد نشده است. از این‌رو نباید شاهد افزایش بی‌رویه قیمت آرد در بازار باشیم. (بخشی از این گندم در سیلوهای دولتی ذخیره شده اما هنوز تبدیل به آرد نشده است)

وی با بیان اینکه دولت آرد دولتی را کیلویی ۸۲۰ هزار تومان به نانوایان می‌دهد، خاطر نشان ساخت: خرید یک کیسه آرد ۴۰ کیلویی برای نانوایان ۳۶ هزار تومان تمام می‌شود اما همین آرد دولتی غیر آزاد یارانه‌ای در بازار آزاد کیسه‌ای ۶۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود و دستگاه‌های نظارتی متاسفانه بر این روند فروش ندارند اما باید این رانت را کنترل کرد. به نظر من تنها راه اصلاح این سیستم و پایان دادن به رانت این است که یارانه نان مستقیم به مردم داده شود.

عضو شورای عالی قیمت گذاری گندم به ایلنا گفت: نرخ تضمینی گندم در سال زراعی ۱۴۰۱ رضایت برخی از کشاورزان را جلب نکرده است چرا که آنها بر این باورند که نرخ خرید تضمینی گندم در داخل کشور با نرخ جهانی آن متفاوت است اما باید بگویم که دولت در بخش تحقیقات و اجرا به کشاورزان کمک می‌دهد، همچنین یارانه کود شیمیایی به گندمکاران می‌دهد از این‌رو نرخ گندم داخلی با بازار جهانی متفاوت است.

ایمانی ادامه داد: اگر دولت از تولیدکنندگان حمایت نکند چالش‌هایی جهانی چون جنگ روسیه و اوکراین ما را در تامین نیاز با دشواری‌های جدی مواجه می‌کند از این‌رو ما باید امکان خوداتکایی تولید نان در کشور را فراهم کنیم.

وی در پایان در پاسخ به این پرسش که آیا تغییر نرخ آرد صنف و صنعت اعمال شده است؟ افزود: این تغییر نرخ در شورای عالی قیمت گذاری با ریاست وزیر کشاورزی تصویب شده و دولت برای اجرای آن اصرار دارد اما هنوز ابلاغ نشده است.

کد خبر 450730

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • پیش بینی قیمت های بالا برای ماکارونی

    پیش بینی قیمت های بالا برای ماکارونی

    رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی کارفرمایان کارخانجات ماکارونی با بیان اینکه قیمت ماکارونی هنوز مشخص نیست گفت که گمانه زنی‌ها و اعلام نظرهای اخیر، مبنی بر دو تا پنج برابر شدن ماکارونی، بر اساس انتظارات و تجربیات و در مورد افراد خارج از صنف حاصل ناآگاهی و شاید شیطنت‌های هدایت شده باشد، اما اعلام نرخ‌های ناموثق می‌تواند تقاضای کاذب در بازار ایجاد کند.

  • قیمت جدید نان‌های صنعتی

    قیمت جدید نان‌های صنعتی

    در پی افزایش قیمت آرد صنف و صنعت، قیمت محصولات آردی هم افزایش یافته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =