بحران غذا در راه است؟

افزایش بهای جهانی گندم و مواد غذایی در پی تداوم بحران اوکراین، لزوم توجه به وضعیت تامین و توزیع این محصول استراتژیک در کشورمان را مضاعف کرده است.

به گزارش صدای بورس، با فروزان تر شدن شعله های جنگ بین روسیه و اوکراین که یک سوم گندم عرضه شده در بازارهای جهانی را تولید می کنند، بهای این محصول استراتژیک در بازارهای جهانی رو به افزایش گذاشته و این رقم از ابتدای بحران تاکنون، به حدود ۷۰ درصد رسیده است.

به گفته محمدجواد مویدیان، کارشناس اقتصاد کشاورزی، در سال زراعی گذشته، روسیه ۳۸ و اوکراین ۲۲ میلیون تُن از عرضه جهانی گندم را به نام خود ثبت کردند اما این رقم، در ژانویه گذشته حدود ۳۰ میلیون تن کاهش داشته است.

این روند نگرانی دولت های غربی را در قبال تبعات موضع گیری های خود علیه روسیه مضاعف کرده است، بطوری که امانوئل مکرون در جدیدترین اظهاراتش در تبلیغات انتخاباتی تصریح کرد: اروپا باید آماده پذیرش بیش از ۶۰ میلیون مهاجر از افریقا و آسیا در سال های آتی باشد، چراکه ادامه تحریم های علیه روسیه، زندگی در افریقا و آسیا را که مقدار زیادی گندم از روسیه وارد می کنند، دشوار تر کرده و این کشورها را با بحران غذایی مواجه خواهد کرد.


بیشتر بخوانید: وارد رکود اقتصادی در جهان شده‌ایم؟ / نگرانی‌ها بیش از پیش افزایش یافت


واشنگتن پست نیز در تحلیل تبعات تحریم های غرب علیه روسیه نوشت: اعمال تحریم های بیشتر می تواند افزایش قیمت های انرژی و محصولات غذایی به ویژه گندم را تشدید کند.

در این شرایط، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در اظهاراتی هشدارگونه با صراحت گفت: ما باید حواسمان به صادرات گندم به کشورهای غیردوست باشد، چون تحریم های غربی باعث بروز بحران انرژی و مواد غذایی شده است.

در این میان برخی از کشورهای وارد کننده گندم از روسیه به فکر تامین نیاز خود از کشورهای دیگر افتاده اند و به عنوان نمونه، مصر در تلاش است لااقل بخشی از گندم مورد نیاز خود را از هند وارد کند. این درحالی است که چنین رویکردی، افزایش بهای گندم در بازارهای جهانی را تشدید خواهد کرد.

به گزارش تجارت نیوز، با توجه به این شرایط، توجه به وضعیت ذخایر گندم در کشورمان بیش از پیش اهمیت یافته است و اگرچه افزایش قیمت خرید تضمینی گندم اقدامی موثر و مثبت به شمار می رود اما ضروری است در کنار این اقدامات، مبارزه با قاچاق این محصول و نیز، افزایش نظارت بر شبکه تامین و توزیع آرد و نان بصورت جدی تری در دستور کار قرار گیرد.

کد خبر 450686

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • روغن و شکر نایاب شد

    روغن و شکر نایاب شد

    بررسی وضعیت بازار کالاهای اساسی در هفته دوم اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ حاکی از این است که قیمت کالاها همچنان گران است و در برخی موارد از جمله شکر و روغن، کمبود عرضه وجود دارد.

  • مواد غذایی چقدر گران شدند؟

    مواد غذایی چقدر گران شدند؟

    بررسی قیمت کالاهای اساسی در پایان فروردین نسبت به ماه مشابه سال قبل نشان می‌دهد که طی یک سال گذشته بیشترین افزایش قیمت مربوط به سیب زمینی است.

  • قیمت جدید نان‌های صنعتی

    قیمت جدید نان‌های صنعتی

    در پی افزایش قیمت آرد صنف و صنعت، قیمت محصولات آردی هم افزایش یافته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • احد تر خانی IR ۰۲:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    0 0
    به امید خدا کشور عز یز مان ایران با تلاش کشاورزان ما خود کفا بودیم و به همین صورت هم خواهیم ماند و به هیچ کشور دوست یا دشمن محتا ج نخواهیم بود .اگر خدا بخواهد