رنسانس زغال‌سنگ/ کثیف‌ترین سوخت فسیلی محبوب شد

چنین به نظر می‌رسد که کنار گذاشتن کثیف‌ترین سوخت فسیلی جهان به دلیل آلایندگی شدید آن، داستانی بیش نبوده است.

صدای بورس- حبیب علیزاده؛ پیامدهای جنگ اوکراین برای بازار انرژی هر روز ابعاد تازه‌تری به خود می‌گیرد. با وجود آن که آلایندگی زغال‌سنگ بسیار بیشتر از گاز طبیعی و نفت خام است، تقاضا برای این ماده به دلیل ارزانی در بازار گران انرژی امروز رو به افزایش است. همچنین، منابع تامین زغال‌سنگ بسیار قابل اطمینان هستند.

به دلیل جنگ اوکراین، بازار جهانی انرژی با مشکلات زیادی در طرف عرضه و افزایش قیمت‌ها روبه‌رو شده است. بر این اساس برخی کشورها به استفاده از زغال‌سنگ به عنوان یک سوخت جایگزین رو آورده‌اند. حمله به خاک اوکراین که به تحریم روسیه منجر شده، عرضه نفت به مشتریان این کشور را مختل کرده و آنها را به استفاده از زغال‌سنگ ترغیب کرده است. البته در این میان، کشورهایی همچون هند با استفاده از این موقعیت، تخفیف‌های کلانی بابت خرید نفت روسیه دریافت می‌کنند.

سال‌ها برنامه‌ریزی جهانی برای گسترش انرژی‌های نوشونده و تجدیدپذیر، جنگ اوکراین بسیاری از معادلات را به هم زد. در این میان، زغال‌سنگ که لقب کثیف‌ترین سوخت فسیلی را یدک می‌کشد، به شدت مورد توجه قرار گرفته است. در چنین شرایطی، چین به تدریج میزان تولید زغال‌سنگ خود را افزایش می‌دهد و اندونزی قصد دارد صادرات زغال‌سنگ به خریداران جدید اروپایی را افزایش دهد. در حالی که بسیاری از کشورها واردات زغال‌سنگ از روسیه را تحریم کرده‌اند، هند نفت خام و زغال‌سنگ روسیه را با تخفیف‌های کلان خریداری می‌کند.


بیشتر بخوانید: خبر بد برای تولیدکنندگان نفت


میزان تولید زغال‌سنگ چین در ماه مارس به روزانه ۱۲.۷۷ میلیون تن رسید که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۵ درصد افزایش نشان می‌دهد. این رقم بالاتر از هدف‌گذاری تولید روزانه ۱۲.۶ میلیون تن در سال ۲۰۲۲ است. به دلیل افزایش بی‌ثباتی در سمت عرضه ناشی از جنگ اوکراین، چین به دنبال افزایش تولید زغال‌سنگ است.

این افزایش تولید در حالی است که چین یکی از شدیدترین محدودیت‌های کرونایی را وضع کرده است. این محدودیت‌ها به کاهش مصرف داخلی و افزایش ذخایر زغال‌سنگ چین منجر شده است.

به عنوان بخشی از برنامه تحریم، اتحادیه اروپا قصد دارد از میانه ماه آگوست واردات زغال‌سنگ از روسیه را ممنوع کند. اروپایی‌ها می‌خواهند این کمبود را از طریق افزایش تولید سوخت‌های فسیلی و انرژی نوشونده جبران کنند. همچنین اندونزی یکی از گزینه‌های تامین زغال‌سنگ است. صادرات زغال‌سنگ اندونزی در ماه مارس رکورد تازه‌ای ثبت کرد و انتظار می‌رود این روند ادامه داشته باشد.

کد خبر 450664

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 6 =