۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۰
خبر بد برای تولیدکنندگان نفت

بر اساس پیش‌بینی یک موسسه پژوهشی، تقاضای نفت خام در سال جاری تا ۱.۴ میلیون بشکه در روز کاهش خواهد یافت که افت قیمت نفت را در پی خواهد داشت. این خبر بدی برای تولیدکنندگان بزرگ نفت به ویژه اعضای اوپک است.

صدای بورس- حبیب علیزاده؛ موسسه پژوهشی و مشاوره‌ای ریستاد انرژی نروژ در تازه ترین برآورد خود پیش‌بینی کرد: میانگین تقاضای جهانی نفت خام در سال جاری با ۱.۴ میلیون بشکه کاهش به ۹۹.۶ میلیون بشکه در روز خواهد رسید که پایین‌تر از رقم ۱۰۰.۲ میلیون بشکه‌ای سال ۲۰۱۹ است. به نظر نمی‌رسد بهبود تقاضا تا سال بعد رخ دهد.

این افت تقاضای نفت احتمالا ناشی از عوامل مختلف همچون حمله روسیه به خاک اوکراین، روند صعودی نرخ تورم، محدودیت‌های کرونایی در چین و وقفه در زنجیره عرضه خواهد بود. البته این امکان وجود دارد که با اعمال محدودیت‌های کرونایی بیشتر و افزایش تنش‌های ژئوپلیتیک، تقاضای نفت بیش از این کاهش پیدا کند.

ریستاد با اشاره به تاثیر منفی افت تقاضا بر قیمت‌ها افزود: کاهش میزان تقاضای جهانی نفت نتیجه مستقیم افت فعالیت‌های اقتصادی جهان است.

ریستاد تنها نهادی نیست که پیش‌بینی تقاضای نفت را کاهش داده است. اوپک نیز پیش بینی خود از رشد تقاضای جهانی نفت در سال ۲۰۲۲ را به میزان ۴۸۰ هزار بشکه در روز کاهش داده و علت آن را جنگ اوکراین و تشدید محدودیت‌های کرونایی در چین اعلام کرده است. همچنین آژانس بین‌المللی انرژی به دلیل اعمال محدودیت‌های شدید کرونایی در چین، برآورد خود از تقاضای جهانی نفت خام را ۲۶۰ هزار بشکه در روز کاهش داده است.

به گزارش اویل پرایس، در کنار این نهادهای حوزه انرژی، بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول نیز پیش‌بینی خود از میزان رشد اقتصادی جهان در سال ۲۰۲۲ را کاهش داده‌اند.

با وجود کاهش برآورد میزان تقاضای نفت، ریستاد اعلام کرد: در صورت ادامه یافتن یا تشدید جنگ اوکراین، همچنین عملی شدن تحریم اتحادیه اروپا علیه صنعت انرژی روسیه، قیمت نفت و گاز جهشی خواهد شد. تشدید این جنگ مقدمه افزایش قیمت برنت به ۱۸۰ دلار در سه ماه چهارم ۲۰۲۲ است که موجب افت شدید فعالیت‌های اقتصادی و سقوط میزان تقاضا برای نفت خام خواهد شد.

در پایان معاملات هفته گذشته، قیمت هربشکه نفت برنت و نفت سبک آمریکا به ترتیب با ۱.۵۵ درصد و ۱.۶۶ به ۱۰۶ دلار و ۷۰ سنت و ۱۰۲ دلار و ۱۰ سنت رسید. همچنین قیمت گاز طبیعی و بنزین به ترتیب ۶ درصد و یک درصد کاهش یافت.

کد خبر 450650

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =