اوضاع صندوق‌های دولتی را بدتر نکنید / اقدامی به ضرر دارایکم و پالایش

باتوجه به شرایط پیش روی دولت و اوضاع اقتصاد کلان، در شرایط فعلی بهتر است به ساختار صندوق‌ها دست زده نشود.

صدای بورس - مژده ابراهیمی؛ تغییرات اخیر در صندوق‌های دولتی ممکن است در بلندمدت نه تنها به نفع صندوق‌ها نباشد، بلکه به ضررشان هم تمام شود.

احسان خاتونی، تحلیلگر شرکت مشاورسرمایه گذاری هدف حافظ در گفت و گو با صدای بورس گفت: در روز چهارشنبه دو صندوق بزرگ دارایکم و پالایش در محدوده مثبت بودند و این اتفاق پس از اعلام راهکارهای سه گانه سازمان بورس و اوراق بهادار در راستای نزدیک‌تر شدن NAV رخ داد.

وی افزود: مقرر شده که اشخاص غیردولتی سهامدار این صندوق‌ها بتوانند اعمال رای کنند. دیگر راهکار تبدیل آنها به صندوق‌های فعال و بخشی است؛ یعنی صندوق‌ها بتوانند ترکیب سبد سهام را تغییر دهند و بازارگردان نیز داشته باشند. همچنین یونیت واحدهای ممتاز این صندوق‌ها در یک مزایده به فروش برسد و به بخش خصوصی واگذار شود تا نقدینگی بیشتری جذب آنها شود.

تحلیلگر شرکت مشاورسرمایه گذاری هدف حافظ تصریح کرد: مدتها بود که این صندوق‌ها در محدوده بسیار کمتری از NAV خود سیر می‌کردند که یکی از دلایل آن به ساختار مدیریتی دولتی آنها باز می‌گشت. اِعمال رای و تغییر ترکیب دو اتفاق مهم آتی برای این صندوق‌هاست که در حال رقم خوردن است.


  • بیشتر بخوانید:

نوبت گرانی به روغن رسید


به گفته وی اگر چه بازارسرمایه این تغییرات را به فال نیک می‌گیرد، اما عده‌ای از تحلیلگران معتقدند که بهتر بود ساختار این صندوق‌ها تغییر نمی‌کرد. همچنین مجاز بودن فروش سهام در تغییرات آتی این صندوق‌ها موجب مدیریت سود توسط مدیران آن خواهد شد، اما تقسیم این سود می‌تواند مطلوب آینده نباشد.

این فعال بازارسرمایه بیان کرد: از طرفی با توجه به این که ساختار مدیریت دولتی این صندوق‌ها احتمالا حفظ خواهد شد یا سایه دولت بر سر این صندوق‌ها همچنان سنگینی خواهد کرد و این مساله باعث می شود دولتی که با کسری بودجه مواجه است سود این صندوق‌ها را به اوراق با درآمد ثابت دولتی تبدیل کند.

وی افزود: بنابراین با توجه به شرایط پیش روی دولت و اوضاع اقتصاد کلان، در شرایط فعلی بهتر است به ساختار صندوق‌ها دست نزنند. این تغییرات ممکن است در بلندمدت نه تنها به نفع این صندوق‌ها نباشد بلکه به ضرر آنها نیز تمام شود.

کد خبر 450649

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =