رقم واقعی اعطای وام مسکن چقدر باید باشد؟

با توجه به توسعه نیافتن بازار مسکن، دولت تصمیماتی برای تحقق رویایی خانه دار شدن اغشار جامعه گرفته است؛ در ادامه این گزارش نظر کارشناسی را می‌خوانیم.

صدای بورس - حسین حریریان؛ با نگاهی به انواع مختلف تسهیلات وام مسکن و تعدد آنها، طرح این سوال به ذهن می‌رسد آیا این تسهیلات راه چاره است؟ نظر یک اقتصاددان را در این خصوص جویا شدیم.

فخرالدین زاوه، کارشناس بازار مسکن گفت: بازار مالی مسکن در کشور توسعه مطلوبی ندارد به طوری که در اسفند سال گذشته هر متر مسکن در تهران ۳۵ میلیون تومان معامله شد؛ به همین جهت هر خانوار برای خرید آپارتمان ۷۵ متری باید حدود ۲.۶ میلیارد تومان هزینه می‌کرد.

وی افزود: با توجه به این اعداد و ارقام برای خرید خانه، تسهیلات سیستم بانکی برای تحقق رویای خانه دار شدن کارآمد و اثر بخش نیست؛ این در حالی است که در کشورهای توسعه یافته بیش از ۸۰ درصد بهای ملک را در اختیار متقاضیان قرار می‌دهدند. در چنین شرایطی اگر سیستم بانکی بخواهد منابع کافی را در اختیار متقاضیان مسکن قرار دهد، باید بیش از ۲ میلیارد تسهیلات برای این کار به هر متقاضی پرداخت کند. از طرفی تامین این منابع برای سسیتم بانکی دشوار است و از سوی دیگر اگر این منابع پرداخت شود باید بازپرداخت آن با نرخ ۱۸ درصد و بازه‌ای ۱۲ ساله باشد؛ این موضوع برای متقاضی هم دشوار است چرا که به نظر می‌رسد در شرایط فعلی متقاضیان باید ۲۰ تا ۲۲ میلیون تومان قسط بپردازند.


  • بیشتر بخوانید:

وزارت صمت عقب نشست / بازگشت سهام معدنی‌ها و فولادی‌ها به رینگ


این کارشناس حوزه مسکن با اشاره به شرایط فعلی اقتصاد بیان کرد: مشکل اصلی ضعف درآمدی خانوار است که خود مانعی برای رشد بازار مسکن است. از طرفی اگر اقتصاد رشد پیدا نکند اختصاص منابع هم ممکن نیست؛ در این بین باید به نرخ تورم هم اهمیت داد چرا که در اقتصاد تورمی که نرخ تورم در آن بالاست، سیستم بانکی انگیزه کافی برای اعطای تسهیلات را ندارد چرا که ریسک بالایی دارد و حتی متقاضیان هم با تورم بالا باید نرخ‌های بالاتری برای بازپرداخت تسهیلات بپدازند.

زاوه ادامه داد: اگر تورم کنترل و حتی تک رقمی شود، هم سیستم بانکی انگیزه اعطایی تسهیلات را دارد و هم از سوی دیگر نرخ پایین‌تر برای متقاضیان بازپرداخت تسهیلات آسان‌تر می‌شود. دو عامل رشد اقتصادی و تورم برای توسعه بازار مالی مسکن وجود دارد. در نگاه به تجربه جهانی کشورهایی که در بازار رهن توسعه یافته‌اند به این دو عامل توجه کافی شده است.

کد خبر 450624

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 1 =