نماد « وسینا » کی باز می‌شود؟/ تکلیف سهامداران بانک سینا چیست؟

تاکنون با وجود گذشت حدودا ۱۱۵ روز از توقف نماد «وسینا» همچنان خبری از بازگشایی آن نیست.

صدای بورس؛ مرضیه حیدری؛ شرکت بانک سینا با نماد «وسینا» که در بازار اول (تابلوی فرعی) بورس قرار دارد طبق اطلاعیه کدال در تاریخ ۱۴۰۰/۱۰/۱۱ به دلیل ابهامات موجود در اطلاعات با اهمیت منتشرشده توسط ناشر، حداکثر به مدت ۲ روز کاری متوقف شد.

ارزش بازار این نماد بانکی ۶۱ هزار میلیارد ریال و آخرین قیمت معاملاتی سهام این شرکت در روز ۲۵ دی سال گذشته ۲۴۱۵ ریال بوده است.

EPS این نماد عدد ۲۴۵، P/E این نماد عدد ۹.۸۶ و P/E گروه عدد ۹.۶۴ است.

همچنین تاکنون با وجود گذشت حدودا ۱۱۵ روز از توقف این نماد و انتشار حدود هفت افشای اطلاعات در کدال خبری از بازگشایی آن نیست.

پیگیری‌های زیادی در این خصوص انجام شد که بیشتر مدیران این شرکت بانکی پاسخگو نبودند.

همچنین در راستای وصول مطالبات بانک سینا از بنیاد مستضعفان و شرکت های تابعه آن به مبلغ ۱۵,۵۸۰ میلیارد ریال، صلح نامه شماره ۱۰/۲۵۰۹۸۰ مورخ ۱۴۰۰/۱۰/۰۱ فی مابین بانک و بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی مبنی بر واگذاری سهام شرکت مادر تخصصی مالی و سرمایه گذاری سینا به شماره ثبت ۲۱۱۹۰۰ و شناسه ملی ۱۰۳۴۰۰۵۸۹۱۷ به ارزش کل ۲۶,۴۷۴ میلیارد ریال منعقد و د رتاریخ ۱۴۰۰/۱۰/۰۲ نیز مبلغ ۳,۰۰۰ میلیارد ریال از بخش نقدی مال الصلح از سوی بانک به حساب بنیاد مستضعفان واریز شد و به موجب این صلح نامه مقرر شده است معادل مبلغ ۱۵،۵۸۰ میلیارد ریال از بخش غیر نقدی مال الصلح از طریق تهاتر با مطالبات بانک از شرکت های آزاد راه تهران شمال، ونک پارک، بنیاد علوی، مهستان، آتی ساز، سینمایی نور تابان و حساب های فی مابین با بنیاد مستضعفان تسویه شود.

مبنای اولیه و تقریبی ارزش سهام شرکت مادر تخصصی مالی و سرمایه گذاری سینا، مبلغ ۲۶،۴۷۴ میلیارد ریال تعیین شد تا قیمت نهایی بر اساس نظریه کارشناسان رسمی دادگستری مرضی الطرفین مشخص شود.

لیست پرتفوی سهام تملیکی شرکت مادر تخصصی مالی و سرمایه گذاری سینا به شرح پیوست است.

۶/۶ درصد سهام فولاد کاوه جنوب کیش، ۷/۱۲ درصد سهام بانک سینا، ۱۳/۱۲ درصد سهام بهنوش ایران، ۱/۹ درصد سهام سرمایه گذاری نیروگاهی ایران و شرکت کارگزاری بورس بهگزین مشمول صلح نامه تنظیمی نبوده و سهام مذکور متعلق به بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی و شرکت های تابعه است.

نماد « وسینا » کی باز می‌شود؟/ تکلیف سهامداران بانک سینا چیست؟

کارشناس امور مربوط به سرمایه‌گذاری و سهام شرکت بانک سینا در پاسخ به خبرنگار صدای بورس اظهار داشت: در سایت کدال، اطلاعیه‌ای منتشر شده که قانونا باید این اطلاعیه منتشر می‌شد و به این دلیل که سازمان تشخیص داده که این اطلاعیه‌ای با اهمیت بوده، یکسری ابهامات وجود داشته که تا رفع کامل ابهامات موجود این نماد بسته شده است.


بیشتر بخوانید:

کدام بانک بیشترین سود را در بازارسرمایه داده است؟


وی افزود: باز شدن و بسته شدن و به طور کل هر اتفاقی که برای نماد بیفتد، مربوط به نظارت سازمان بر شرکت‌های بورسی است. به همین علت در آخرین اطلاعیه‌ای که منتشر شده تعلیق نماد تا تاریخ ۱۴۰۱/۰۲/۰۴ ادامه دارد که امکان دارد بعد از آن تاریخ هم تعلیق ادامه‌دار باشد.

این کارشناس امور سهام در خصوص حقوق سهامداران عنوان کرد: کلیت بازار سرمایه به این صورت است که سهامداری که وارد آن می‌شود اگر با مطالعه وارد شود، واقف است که اینگونه اتفاقات در بازار سرمایه پیش می‌آید و با این دید باید وارد شوند که سرمایه‌ای که نیاز روزانه‌شان است را نباید وارد این بازار کنند.

وی ادامه داد: به طور مثال می‌توان به بانک دی اشاره کرد که آن نماد هم مدت زیادی بسته بوده و این اتفاقی است که به یکباره رخ داده و به این صورت نبوده که بانک سینا کوتاهی داشته باشد بلکه بخاطر طلبی بوده که بانک داشته و پس گرفته که به نظر سازمان اتفاق بااهمیتی بوده و تشخیص داده‌اند که نماد در حال حاضر بسته باشد.

کد خبر 450527

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 14 =