۳۱ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۵
فولادی ها منتظر سقوط باشند

در لایو اینیستاگرامی صدای بورس مطرح شد: عوارض صادراتی پلکانی وزارت صمت، تصمیمی خلق‌الساعه بود که صنایع را به سمت دره مرگ می‌کشاند.

به گزارش صدای بورس؛ در ۲۰ فروردین ۱۴۰۰ وزارت صمت ابلاغیه جدیدی وضع کرد که صاحبان این صنایع را شوکه کرد. بر اساس این تصمیم بر چندین گروه از صنایع مادر عوارض صادراتی وضع شد. بسیاری از صنایع فولادی نامه‌ای مبنی بر میزان ضرر این عوارض به اداره ناشران بورسی ارسال کردند. اما هنوز وزارت صمت هیچ تصمیمی برای تغییر این عوارض اعلام نکرده است.

صنعت سیمان از پای خواهد افتاد

در لایو اینستاگرامی صدای بورس موضوع تاثیر عوارض صادراتی وزارت صمت بر صنایع با حضور شهریار گراوندی مدیرعامل شرکت سیمان سامان غرب،‌ ابراهیم جمیلی رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران، سعید بزرگی کارشناس صنعت فولاد مورد بررسی قرار گرفت.

شهریار گراوندی مدیرعامل شرکت سیمان سامان غرب گفت: عوارض صادراتی پلکانی، جدیدترین تصمیم وزارت صمت است که محصولات زنجیره ارزش فولاد از سنگ آهن تا شمش فولاد و محصولات پایین دست، محصولات زنجیره فلزات اساسی مس، آلومینیوم، روی از کنسانتره تا فلز تا محصولات پایین دستی، محصولات زنجیره پتروشیمی، شیمیایی، شیشه، کلینکر، سیمان و انواع فروآلیاژ را شامل می‌شود.

وی بیان کرد:‌صنعت سیمان و کلینکر از عوارض صادراتی وزارت صمت دچار بحران خواهد شد و این بحران در ادامه بحران‌های برق،‌ گاز و مازوت صنعت سیمان را از پای در خواهد آورد.

تصمیمی که تایید صنایع را نداشت

ابراهیم جمیلی رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران گفت: تصمیم عوارض صادراتی وزارت صمت، تصمیمی خلق‌الساعه بود که صنایع را با مشکلات بسیاری مواجه خواهد کرد.

وی بیان کرد: به طور کلی برای اتخاذ یک تصمیم در وزارت صمت باید از بخش خصوصی شامل تشکل‌ها، انجمن‌ها و سندیکاها مشورت گرفته شود. ۲۸ فروردین ۱۴۰۱ جلسه‌ای مشترک با وزارت صمت داشتیم که در آن جلسه موضوع تاثیر منقی عوارض صادراتی بر صنایع معدنی را اعلام کردیم.

جمیلی گفت: امروز ۲۹ فروردین نیز تشکل‌های مختلف صنایع، معادن و اقتصاد مجلس شورای اسلامی و اتاق بازرگانی با وزیر صمت و معاونین وی با حضور نمایندگان تشکل‌های تخصصی جلسه‌ای در ارتباط با این موضوع برگزار کردند و عوارض صادراتی مورد بررسی موشکافانه قرار گرفت. امیدواریم که در نهایت وزارت صمت تصمیم درستی در ارتباط با این عوارض اتخاذ کند.

دره مرگ صنایع

سعید بزرگی کارشناس صنعت فولاد گفت: در بسیاری از تالارهای بورس بازار ایران متصل به بازار جهانی است و قیمت‌ها بر اساس نرخ‌های بین‌المللی کاهش و افزایش می‌یابد. حمله روسیه به اوکراین بر بازار جهانی برخی محصولات از جمله فولاد تاثیر می‌گذارد. باید قبول کنیم که ماهیت جنگ، کشورها را به سمت ذخیره سازی بیشتر سوق می‌دهد، این ذخیره‌سازی تقاضا را افزایش می‌دهد و به تبع، قیمت‌ها با افزایش چشمگیری روبه‌رو خواهند بود، به شکلی که رکوردهای بسیاری از محصولات از جمله فولاد شکسته خواهد شد. بسیاری از شرکت‌ها شروع به سرمایه‌گذاری می‌کنند و درصورتی که ذخایر به درستی انجام شده باشد از دره مرگ خود فاصله می‌گیرند.

وی بیان کرد: در شرایط کنونی بازار فولاد دچار التهاب است، در حال حاضر یک فیلتر برای صادرات محصولات وجود دارد و کالایی می‌تواند صادر شود که تولید آن بیش از نیاز داخلی باشد، حال بر این کالا بستن عوارض صادراتی به این شکل چندان معقول است؟

بزرگی با بیان اینکه بسیاری از شرکت‌های سیمانی در آستانه ورشکستگی قرار دارند، گفت: در حالی که بیش از ۳۰ درصد تولید سیمان مازاد نیاز است، بر صادرات تعرفه در نظر گرفته شده است. روزی شرکت‌های سیمانی پولدارترین بودند و اکنون در ورطه ورشکستگی قرار دارند، با ادامه این گونه سیاست‌ها از طرف دولت دور نیست زیان‌ده بودن در صنعت فولاد نیز بیافتد و شاهد سقوط فولاد،‌ معدن و صنایع معدنی همچون فولاد، مس و... باشیم.

کد خبر 450513

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 3 =