دیر اما ناگزیر / قدمی مهم در جهت شفافیت بازار

هرچه دخالت سیاست‌گذار بر شرکت‌ها و وضع قوانین خلق‌الساعه کمتر باشد، مطمئنا شرکت‌هایی که در بدترین شرایط تحریمی کمک حال کشور بودند، می‌توانند در جهت بهبود سودآوری خوب فعالیت کنند و روند رو به رشد خود را در پیش گیرند.

صدای بورس- مژده ابراهیمی؛ افزایش دامنه نوسان بورس و فرابورس، می‌تواند دغدغه‌های سرمایه‌گذاران را تا حدود زیادی برطرف کند و اگر این قانون زودتر اجرایی می‌شد، شاید دیگر شاهد صف‌های خرید و ایجاد هیجانات کاذب در سال‌های گذشته نبودیم و سرمایه‌گذاران خرد دچار زیان‌های سنگین نمی‌شدند.

مصطفی خسروشاهی، مدیر معاملات سبدگردان کارا در گفت‌وگو با صدای بورس گفت: بازار سرمایه کشور از امروز یک گام مهم رو به جلو در خصوص شفافیت و نزدیکی به بازارهای جهانی برداشت. از روز دوشنبه ۲۹ فروردین در تمام بازارهای اول بورس و فرابورس دامنه نوسان به مثبت و منفی ۶ درصد تغییر یافت. این اقدام سیاست‌گذار یک گام رو به جلو جهت رها شدن از جریانات مخرب در بازار سرمایه است؛ البته قرار بر این است تا این عدد به تدریج تا پایان سال ۱۴۰۱ به مثبت و منفی ۱۰ درصد هم برسد.
وی افزود: روند صعودی بازار که از اواسط بهمن ماه آغاز شده و هم‌اکنون شاخص بورس توانسته قله یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحدی را فتح کند، بهترین فرصت برای انجام قانون جدید بود. مطمئنا اقدامات این چنینی به توسعه هرچه بیشتر بازار سرمایه کمک می‌کند و آن را همسو با افکار عمومی خواهد کرد.
خسروشاهی بیان کرد: این امر می‌تواند معاملات بورس و فرابورس را تا حد زیادی به کارآیی بیشتر نزدیک کرده و دغدغه‌های سرمایه‌گذاران را تا حدود زیادی برطرف کند؛ البته هنوز تا اجرایی و برداشته شدن کامل دامنه نوسان راه زیادی باقی است. همچنین اگر این قانون زودتر اجرایی می‌شد دیگر شاهد صف‌های خرید و ایجاد هیجانات کاذب در سال‌های گذشته نبودیم و سرمایه‌گذاران خرد دچار زیان‌های سنگین نمی‌شدند.
این فعال بازار سرمایه تصریح کرد: این قانون در صورت اجرایی شدن از تشکیل صف‌های خرید و فروش بی دلیل جلوگیری می‌کند و فساد ناشی از پروژه شدن سهام در این بازار را نیز تا حد بسیار زیادی کاهش می‌دهد. در نتیجه وجود و الزام این قانون منجر به آن خواهد شد که معاملات به صورت بلوک یا در تابلوهای دیگر بورس و فرابورس انجام گیرد و دیگر نیازی نیست سهامداران حقوقی به محض ایجاد شدن صف، سهم‌های خود را عرضه کنند؛ به طوری که منجر به خرابی سهم در روزهای معاملاتی بعدی شود و این کمک شایانی به شفافیت معاملات خواهد کرد. این موضوع را می‌توان گامی مثبت در جهت نزدیک شدن معیارهای فعالیت بازار سهام کشور به حد معقول بازارهای بین‌المللی دانست.
مدیر معاملات سبدگردان کارا اظهار کرد: نکته حائز اهمیت آنجاست که این قانون موجب بهبود روند صعودی بازار نخواهد شد؛ بلکه کمک به شفافیت و کارایی بازار خواهد کرد، اما در خصوص بازار هرچه دخالت سیاست‌گذار بر شرکت‌ها و وضع قوانین خلق‌الساعه کمتر باشد، مطمئنا شرکت‌هایی که در بدترین شرایط تحریمی کمک حال کشور بودند، می‌توانند در جهت بهبود سودآوری خوب فعالیت کنند و روند رو به رشد خود را در پیش گیرند. به گفته وی، آنچه از این گفتار برمی‌آید وضع چنین قوانین موثر و عدم دخالت و وضع قوانین دست و پاگیر می‌تواند بازار را به سمت شفافیت و کارآیی بیشتر هدایت کند و برآیند این مهم ایجاد اعتماد و اطمینان برای سرمایه‌گذاران که همان مردم هستند، خواهد بود.

کد خبر 450432

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =