ابهام در شروط عجیب برای حذف قرعه‌کشی

ایران‌خودرو حذف قرعه‌کشی را مشروط به دو اقدام کرد. اما آیا این دو شرط ظرفیت تحقق دارد و می‌تواند تاثیری بر بازار خودرو بگذارد؟

به گزارش صدای بورس، در پی دستور حذف قرعه‌کشی شرکت‌های خودروسازی کشور، ایران‌خودرو دو اقدام را شرط حذف قرعه‌کشی طرح‌های فروش خودرو اعلام کرد.

شروط ایران‌خودرو برای حذف قرعه‌کشی افزیش عرضه ۷۵۰ هزار دستگاه در سال و حذف قیمت‌گذاری دستوری یا همان اختلاف قیمت بین بازار و کارخانه اعلام شد.

دو شرط حذف قرعه‌کشی تکذیب شد؟

با پیگیری‌ها از شرکت خودروسازی ایران خودرو مشخص شد که این خودروسازی الزامات حذف قرعه‌کشی را بیان کرده و شرطی را مطرح نکرده است.


بیشتر بخوانید: چرا قیمت‌ها در بازار خودرو بی‌محابا گران می‌شود؟


روند حذف قرعه‌کشی نیز به تدریج و با پایان ثبت‌نام‌ها صورت می‌گیرد. ایران‌خودرو اعلام کرد که برای اجرای هشت دستور رئیس‌جمهور مبنی بر افزایش تولید و حذف قرعه‌کشی، این الزامات مهم هستند.

اما شرکت سایپا گفت در حال حاضر خبری از حذف قرعه‌کشی نیست و طرح‌های فروش خودرو برگزار می‌شود.

عملی می‌شود؟

فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو به تجارت‌نیوز گفت: یکی از الزاماتی که برای حذف قرعه‌کشی اعلام شد افزایش عرضه خودرو بود. این الزام ارتباطی با مردم ندارد و ایران‌خودرو باید تولید محصولات خود را افزایش دهد.

این کارشناس خودرو در ادامه توضیح داد: اما برای تحقق وعده حذف قیمت‌گذاری دستوری باید این نکته را در نظر گرفت که خودروهای داخلی در این شرایط به چه قیمتی می‌رسند؟ در نتیجه به نظر نمی‌رسد که حذف قرعه‌کشی با این شروط تحقق یابد.

تاثیری در بازار دارد؟

زاوه ادامه داد: اگر قرعه‌کشی با این شروط حذف شود، ثباتی در بازار ایجاد نمی‌شود. در این شرایط قیمت خودروها به میزان کمی کاهش می‌یابد. اما این کاهش قیمت‌ها به صورت کوتاه‌مدت است و بعد از مدتی، با رشد تورم قیمت خودروها نیز افزایش می‌شود.

کد خبر 450311

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 7 =